Spotkanie otwarte (spotkanie konsultacyjne)
Jego celem jest zaprezentowanie przedmiotu debaty, zebranie opinii uczestników nt. przedstawionych materiałów lub informacji, udzielenie dodatkowych wyjaśnień lub odpowiedzi na pytania.
Cel | zaprezentowanie przedmiotu debaty, zebranie opinii uczestników nt. przedstawionych materiałów lub informacji, udzielenie dodatkowych wyjaśnień lub odpowiedzi na pytania |
Format | moderowane spotkanie |
Uczestnicy |
|
Czas trwania |
ok. 2 godzin – bez czasu przygotowania wydarzenia i opracowania jego wyników |
Koszt | niski |
Zasoby osobowe |
|
Zalety, zastosowanie |
|
Szczególne wymagania |
|
Opis techniki
Otwarte spotkanie dla społeczności lokalnej, zwane również spotkaniem konsultacyjnym, to podstawowa forma którą przybierają konsultacje społeczne, zawierające elementy dyskusji twarzą-w-twarz. Nie należy jednak mylić jej ze spotkaniem informacyjnym, organizowanym głównie w celu poinformowania mieszkańców o prowadzonych lub planowanych działaniach. W zależności od tego, na jakim etapie konsultacji prowadzimy spotkanie, może mieć różny charakter i cel, na przykład:
- na etapie diagnozy: w celu poinformowania mieszkańców/interesariuszy o wynikach przeprowadzonych badań/analiz oraz dyskusji i zebrania opinii odnośnie tematu konsultacji, jak również w celu zaprezentowania dalszych etapów procesu konsultacyjnego i zaproszenia do udziału w konsultacjach,
- na etapie zasięgania opinii: aby zebrać opinie i pomysły interesariuszy na rozwiązanie problemu,
- na etapie informacji zwrotnej: w celu poinformowania interesariuszy o podjętych decyzjach i dyskusji nad zaproponowanymi rozwiązaniami.
Dobrze zorganizowane konsultacyjne spotkanie publiczne, to takie, które m.in.:
- porusza kwestie, o których chcą mówić uczestnicy,
- umożliwia wszystkim zebranym powiedzenie tego, co myślą, bez oporów i obaw,
- pozostawia uczestników z wiedzą o tym, jakie będą jego wyniki i jak zostaną wykorzystane,
- daje zebranym poczucie, że wnioski wyciągnięte podczas dyskusji są uzasadnione,
- pozwala uczestnikom rozumieć komunikowane treści, a więc takie, na którym zadbano o przystępny język dyskusji,
- umożliwia uczestnikom odbycie rozmów twarzą w twarz, sprzyjając wypracowaniu wzajemnego zrozumienia i szacunku, nawet w przypadku, gdy oznacza to zgodę na głoszenie różnych opinii,
- jeśli to możliwe, sprzyja budowaniu dobrych relacji,
- jest przeprowadzone efektywnie i nie generuje niepotrzebnych wydatków,
- sprawia, że zebrani chcą wziąć udział w kolejnym zebraniu lub uczestniczyć w dalszych etapach procesu.
Przygotowując spotkanie – o czym nie można zapomnieć
- Określenie efektów, jakie ma przynieść spotkanie.
- Zaproszenie mieszkańców: łatwy i prosty w odbiorze komunikat, który zachęci do uczestnictwa w spotkaniu, pokaże, dlaczego warto się na nim pojawić, dlaczego warto się zaangażować (przetestuj swój komunikat na kilku potencjalnych odbiorcach).
- Uwzględnienie w programie harmonogramu całego procesu – zawsze dobrze wiedzieć, w którym momencie jesteśmy, którędy i dokąd zmierzamy.
- Uwzględnienie potrzeb i możliwości uczestników spotkania – np.: czy szybkie zapoznanie się z agendą spotkania i materiałami nie będzie barierą do sprawnego poprowadzenia spotkania? Jak długie powinny być to materiały – jak szybko uczestnicy zapoznają z raportem lub propozycją? Czy czcionka wydrukowanych materiałów jest czytelna dla wszystkich?
- Pamiętaj, że organizatorzy spotkań zazwyczaj oceniają je tylko z własnej perspektywy, przyjmując pozycję obronną i mówiąc: „Im więcej czasu zajmą prezentacje, tym mniej będzie miejsca na przerywanie i zakłócanie spotkania przez zebranych”. Nie przychodzi im do głowy, że uczestnicy często mogą zakłócać przebieg zebrania, ponieważ nie mają możliwości zabrania głosu.
Niedoceniana logistyka nawet najprostszych spotkań publicznych:
- Bądź w miejscu spotkania przynajmniej na godzinę przed jego rozpoczęciem. Następnie:
- sprawdź działanie ogrzewania, oświetlenia i wentylacji,
- sprawdź sprzęt elektroniczny,
- sprawdź catering przygotowany na przerwę kawową lub lunch,
- sprawdź wyjścia ewakuacyjne, kwestie dotyczące bezpieczeństwa i zasady korzystania z sali,
- zaaranżuj przestrzeń, ustaw krzesła, wyznacz wolną ścianę, rozstaw stoły,
- na stole przy wejściu rozłóż plakietki z imionami i materiały wprowadzające,
- posegreguj, opisz i oznacz datami arkusze flipchartu,
- sprawdź flamastry i wyrzuć niepiszące,
- sprawdź przestrzeń przeznaczoną na szatnię i rozmowy telefoniczne.
- Znajdź spokojne miejsce, odtwórz sobie nadchodzące wydarzenie najdokładniej, jak potrafisz i wyobraź sobie, że wszystko się udaje. Potem idź powitać uczestników.
Przebieg
- Przygotowanie spotkania (organizacyjne i merytoryczne)
- Spotkanie
- powitanie, sprawy organizacyjne
- prezentacje: np. założeń projektu, wyników badań
- przerwa (na wzięcie oddechu, wymianę zdań w kuluarach)
- moderowana dyskusja (od 30 do 90 minut)
- podsumowanie
- Podsumowanie i upublicznienie wyników spotkania.
Szerszy opis: Partycypacja publiczna krok po kroku, rozdział: Planowanie spotkań bezpośrednich
Przykłady zastosowania: Polska, budowa parku nad jeziorem Balaton w Warszawie