Transport i środowisko

Let’s Talk Waste – Mornington Peninsula Community Engagement Program

Rok realizacji: 2014

Konsultacje społeczne pn. „Let’s Talk Waste” dotyczyły gospodarowania odpadami w hrabstwie Mornington Peninsula w stanie Wiktoria w Australii.

Esencja procesu

Realizatorzy Chitchat Research
Out of the Box Consulting
MosaicLab
Fire Light Consulting
Cele Włączenie mieszkańców i mieszkanek w proces powstawania nowego programu zarządzania odpadami i zasobami wody w hrabstwie oraz uzyskania ich komentarza zwrotnego po publikacji wypracowanej strategii.
Działania Forum internetowe, na którym mieszkanki i mieszkańcy mogli dyskutować na tematy związane z zarządzaniem odpadami

Ankieta telefoniczna przeprowadzona na losowo dobranej próbie

Panele dyskusyjne (fora deliberatywne) połączone z głosowaniem mieszkanek i mieszkańców na preferowane rozwiązania

Czas luty–czerwiec 2014

Opis procesu

Konsultacje z mieszkańcami hrabstwa były wynikiem przygotowywania przez władze nowej strategii zarządzania zasobami odpadów i wody. Najważniejszym kontekstem przygotowywanej zmiany był problem z miejscowym wysypiskiem śmieci, które według prognoz miało przepełnić się w ciągu kilku najbliższych lat. Ponadto wysypisko było największym producentem gazów cieplarnianych – redukcję ich emisji zakładała długookresowa strategia zrównoważonego rozwoju dla hrabstwa.

Zaangażowanie mieszkańców i mieszkanek miało skoncentrować się na trzech kwestiach:

  • poprawie wydajności i efektywności usług wywozu odpadów domowych,
  • ulepszenie infrastruktury i usług związanych z usuwaniem odpadów,
  • wywóz odpadów na wysypisko śmieci i alternatywy dla wysypiska.

Na potrzeby konsultacji stworzono specjalne forum internetowe. Dzięki niemu mieszkańcy mogli wziąć udział w dyskusjach na temat kluczowych spraw związanych z gospodarowaniem odpadami, a także uzyskać dostęp do danych: raportów, prezentacji i filmów dotyczących omawianych zagadnień.

Istotną częścią konsultacji były panele dyskusyjne (fora deliberatywne) w formie dwóch trzygodzinnych spotkań. Uczestnicy reprezentowali niemal wszystkie regiony hrabstwa, w forum brali udział również eksperci (m.in. w zakresie składowania odpadów) i przedstawiciele lokalnych władz. Pierwsze spotkanie polegało na dzieleniu się wiedzą – głos mieli zarówno eksperci i osoba przedstawiająca alternatywy dla wysypisk śmieci, jak i przedstawiciele mieszkańców. Kluczowe było upewnienie się, że wszystkie osoby uczestniczące w panelu miały dostateczną wiedzę i rozumiały dyskutowane problemy. Podczas drugiego spotkania odbyło się głosowanie. Do jego przeprowadzenia wykorzystano urządzenia do głosowania (clickers), za pomocą których osoby uczestniczące w panelu wyrażały opinie na temat różnych zaproponowanych rozwiązań w pięciostopniowej skali:

  • „nienawidzę tego” (I loathe it),
  • „będę na to narzekał” (I will lament it),
  • „mogę z tym żyć” (I can live with it),
  • „lubię to” (I like it),
  • „uwielbiam to” (I love it).

Przeprowadzono także ankietę telefoniczną na reprezentatywnej próbie ponad 300 osób, dobranych losowo przez firmę telemarketingową. Osobom tym w trakcie rozmów przedstawiano twierdzenia (np. „administracja powinna wywozić odpady komunalne do miejsc alternatywnych wobec wysypiska, o ile to możliwe”), na temat których mogli wypowiedzieć się również w pięciostopniowej skali:

  • „zdecydowanie się zgadzam”,
  • „zgadzam się”,
  • „nie mam zdania”,
  • „nie zgadzam się”,
  • „zdecydowanie się nie zgadzam”.

Przez cały czas trwania konsultacji mieszkańcy mogli zgłaszać swoje uwagi telefonicznie, mejlowo lub listownie.

Mieszkańcy byli na bieżąco informowani o przebiegu procesu. Aby zapewnić jego transparentność, podejmowano wiele działań, m.in. organizowano konferencje prasowe, publikowano informacje w lokalnych mediach i internecie, bezpośrednio kontaktowano się z przedstawicielami szkół i lokalnych organizacji pozarządowych (w tym zajmujących się środowiskiem). Ta ostatnia strategia dawała pewność, że głos istotnych organizacji nie umknął realizatorom konsultacji.

Uzyskane w procesie opinie znalazły swoje odzwierciedlenie w decyzjach władz. Jednym z przykładów może być decyzja o zamknięciu lokalnego wysypiska w ciągu kolejnych 4 lat i poszukiwaniu alternatywnego sposobu składowania odpadów.

Opis procesu można przeczytać na portalu participedia.net. Raport z konsultacji znajduje się tutaj.

Opracowanie tekstu: Przemysław Gnyszka


Informacja o plikach cookies

Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii. Kontynuując jej przeglądanie, wyrażasz zgodę na ich wykorzystywanie zgodnie z Twoimi ustawieniami przeglądarki.

Powrót do góry strony