Chronimy drzewa, z ludźmi i dla ludzi. Ogólnopolski projekt o ochronie drzew
Rok realizacji: 2021 - 2023Chronimy drzewa, z ludźmi i dla ludzi to ponad dwuletni proces angażujący ekspertów, zarządców drzew i aktywistów w przygotowanie pakietu koniecznych zmian prawnych w celu zapewnienia realnej ochrony drzew w Polsce. Projekt był realizowany przez Fundację EkoRozwoju z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.
Spis treści
Esencja projektu
Organizatorzy | Fundacja EkoRozwoju |
Partnerzy | – |
Miejsce | cały kraj |
Cel | Przygotowanie, w procesie partycypacyjnym, pakietu koniecznych zmian prawnych w celu zapewnienia realnej ochrony drzew w Polsce Sieciowanie aktywistów i aktywistek z Ruchu Przyjaciół Drzew i wspólne systemowe działania na rzecz wprowadzenia zmian, Zbudowanie szerokiego poparcia w społeczeństwie polskim dla konieczności wprowadzenia zmian. |
Narzędzia |
moderowane spotkania robocze, debata obywatelska, akcje medialne, materiały informacyjno-edukacyjne |
Czas trwania | styczeń 2021 – luty 2023 |
Budżet | 68 856,00 EUR |
Kontekst
Projekt dotyczył coraz istotniejszego problemu jakim jest źle działające prawo, które nie daje podstaw do realnej ochrony drzew w Polsce i które nie zapewnia właściwego udziału strony społecznej w zarządzaniu zielenią. Mimo ogłoszonego w wielu miejscach na świecie alarmu klimatycznego, ochrona drzew (które są jednym z ważniejszych sprzymierzeńców w walce z katastrofą klimatyczną i stanowią kluczowy element zielonej infrastruktury) traktowana jest jako temat marginalny albo wyłącznie polityczny.
Doświadczenia Fundacji EkoRozwoju wskazują, że zarówno szkolenia (zwiększanie kompetencji zarządców i osób pracujących w urzędzie) jak i tworzenie standardów ochrony drzew, nie są wystarczające, gdy nie ma właściwych podstaw prawnych, które dają obywatelom i obywatelkom możliwość wpływania na politykę w zakresie zarządzania drzewami oraz skutecznego interweniowania w przypadkach łamania podstawowych zasad ochrony drzew. Ochrona drzew obecnie zależy od dobrej woli i świadomości zarządców, nie jest zapewniona prawem.
Szereg problemów skutkujących niszczeniem, a następnie wycinaniem drzew, zaczyna się już w ustawowej definicji drzewa, która nie uwzględnia tego, że integralną częścią drzewa są korzenie. Równie problematyczna jest sama procedura wydawania zezwoleń na usuwanie drzew – brakuje jasnych kryteriów i zasad, które umożliwiałyby wydanie decyzji odmownej. W świetle obowiązujących definicji zniszczenia i uszkodzenia drzewa, dużym wyzwaniem jest obiektywna i niepodważalna ocena tego z jakim naruszeniem mamy do czynienia. Innym bardzo ważnym aspektem jest mocno ograniczony udział społeczeństwa w decyzjach o wycinkach drzew. Organizacje ekologiczne mogą wprawdzie występować na prawach strony w postępowaniach, ale w praktyce często nie dowiadują się o nich na czas.
Z drugiej strony coraz więcej osób angażuje się w całej Polsce w ochronę i interweniuje w sprawach drzew. Na fali wycinek, po sławnej liberalizacji przepisów dot. ochrony drzew tzw. Lex Szyszko, powstało wiele nowych organizacji i grup nieformalnych, które chcą bronić drzew. Dużą część z nich udało się zidentyfikować Fundacji EkoRozwoju, nawiązać z nimi kontakt i odnotować ich działalność na przygotowanej mapie Przyjaciół Drzew (www.drzewa.org.pl/przyjaciele-drzew). To pierwszy krok do sieciowania i wymiany doświadczeń.
Niestety przyjaciele drzew zbyt często bywają nieefektywni, gdyż nie zawsze posiadają odpowiednią wiedzę i kompetencje, działają w pojedynkę i interwencyjnie w sytuacji zidentyfikowanego zagrożenia wycinką. Wszystkim tym aktywistkom i aktywistom doskwierał brak systemowej współpracy i wspólnej strategii działania w celu zapewnienia właściwej ochrony drzew.
zdjęcie uczestników i uczestniczek procesu
Opis procesu
Proces składał się z kilku wzajemnie powiązanych i równoległych elementów:
- zaangażowania grupy liderek i liderów (ekspertek, zarządców, urzędniczek, aktywistów) do zidentyfikowania najpilniejszych wyzwań i problemów prawnych w ochronie drzew oraz opracowania z ich udziałem pakietu koniecznych zmian prawnych w celu zapewnienia realnej ochrony drzew;
- przeprowadzenia wspólnej z aktywistkami i aktywistami Ruchu Przyjaciół Drzew społecznej kampanii na rzecz zmiany prawa;
- upowszechniania wiedzy o drzewach, standardach ochrony drzew i możliwościach prawnych wprowadzenia ich w życie.
Fundacja EkoRozwoju założyła grupę roboczą projektu, która spotykała się online lub na żywo w trakcie realizacji działań. Na spotkania zostało zaproszonych 30 liderek i liderów działań na rzecz środowiska i wspólnie pracowali oni nad
zapisami i precyzyjnymi sformułowaniami, które mogły być użyte do nowelizacji ustawy o ochronie przyrody. Grupa odniosła się też do Kodeksu cywilnego. Proponowane zmiany zostały podzielone na kilkanaście obszarów odpowiadających najpilniejszym zidentyfikowanym problemom:
- ochrona korony drzew przed nadmiernymi cięciami i źle pojętych „pielęgnacji”, w tym doprecyzowanie sposobu określenia jak duże cięcia można uznać dopuszczalne (i jak to mierzyć).
- Ochrona korzeni drzew przed uszkodzeniami; obecnie ustawa nie zauważa istnienia korzeni – nie uwzględnia ich nawet w definicji drzewa. Proponowane zmiany wprowadzają m.in. pojęcie strefy ochrony korzeni oraz wskazują, jaką ingerencję w korzenie należy uznać za zniszczenie drzewa.
- Kryteria wydawania zezwoleń na usuwanie drzew – jeden z najważniejszych elementów układanki proponowanych zmian. Obecnie ustawa nie określa czym kierować ma się urzędnik wydający zezwolenie: nie bardzo wiadomo czy i kiedy może (albo powinien) takiego zezwolenia odmówić, jakie dokładnie aspekty powinien wziąć pod uwagę oraz jakie warunki muszą być spełnione, aby zezwolenie mogło być wydane.
- Skrócenie długiej obecnie listy zwolnień z obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzewa.
- Doprecyzowanie (i zaostrzenie) przepisów dotyczących zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa przez osoby fizyczne. Po wielu dyskusjach grupa zdecyowała się na utrzymanie zgłoszenia (zamiast zezwolenia) w przypadku usuwania drzew przez osoby fizyczne. Ponieważ jednak instytucja ta bywa obecnie nadużywana, a dotyczące jej przepisy są nieprecyzyjne, proponujemy odpowiednie zmiany.
- Skrócenie długiej obecnie listy zwolnień z obowiązku uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.
- Wprowadzenie kontroli społecznej – rozumianej zarówno jako możliwość udziału społeczeństwa w procedurach podejmowania określonych decyzji, jak też jako umożliwienie zaskarżania, m.in. przez organizacje ekologiczne, decyzji wydanych przez organy administracji.
- Doprecyzowanie przepisów dotyczących kar administracyjnych za zniszczenie lub uszkodzenie drzewa.
- Zmiana w artykule 150 Kodeksu cywilnego polegająca na wskazaniu, że przewidziane obecnie prawo właściciela nieruchomości do żądania, aby jego sąsiad usunął gałęzie lub korzenie swojego drzewa, ma być ograniczone przepisami ustawy o ochronie przyrody. Inaczej mówiąc: usuwanie owych gałęzi lub korzeni nie może prowadzić do uszkodzenia lub zniszczenia drzewa.
Nad formalnoprawną stroną procesu opracowywania propozycji zmian czuwała radczyni prawna. Efekty prac opublikowano na stronie: http://fer.org.pl/pakiet-koniecznych-zmian-prawnych-dla-lepszej-ochrony-drzew/, zaprezentowano je również szerzej i skonsultowano na posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds. Środowiska, Energii i Klimatu (http://fer.org.pl/dajmydrzewomprawo-w-sejmie/) oraz na Debacie Obywatelskiej (http://fer.org.pl/debata-obywatelska-relacja/).
W międzyczasie kilkukrotnie poszczególne elementy z pakietu proponowanych zmian omawiane były na tematycznych spotkaniach on-line, kierowanych zarówno do aktywistów/aktywistek, jak i specjalistów/specjalistek.
Równolegle do prac grupy liderów zaangażowano aktywistów z Sieci Przyjaciół Drzew do podejmowania wspólnych akcji medialnych (briefingi, happeningi), dzięki czemu udało się nagłośnić potrzeby wprowadzenia zmian. W ramach projektu zorganizowano i przeprowadzono wspólnie z działaczkami i działaczami z całej Polski wydarzenia takie jak: SOS dla Drzew, 5tka dla Drzew, Walentynki dla Drzew 2022, Dzień Wierzby 2022.
Został również opracowany apel o konieczność zmian prawnych (http://fer.org.pl/petycja-do-wladz-panstwowych-dajmy-drzewom-prawo/) i rozpoczęto proces gromadzenia podpisów pod apelem. Udało się dokonać też symbolicznego aktu podpisania tego apelu w trakcie Debaty Obywatelskiej w Julinku pod Warszawą, ale też w trakcie debaty we wrocławskim Dolnośląskim Centrum Filmowym. W trakcie ostatniej kampanii wyborczej wykorzystano jego treść do zbierania głosów poparcia dla zmian wśród kandydatów na parlamentarzystów.
Fundacja przygotowała też list otwarty do Prezydenta RP w sprawie Krajowego Programu Zadrzewień, który złożyła na ręce doradcy prezydenta. Apel w tej sprawie podpisało blisko 200 przyjaciół drzew.
Informacje o projekcie (w tym opisy działań i wyzwania) można było śledzić na profilu FB. Aby przekaz był bardziej atrakcyjny wizualnie opracowano zestaw infografik przydatnych do prowadzenia kampanii w mediach społecznościowych – wykorzystano do nich tag #DajmyDrzewomPrawo. Przygotowano również plakaty informujące o wspólnych akcjach medialnych oraz różne materiały przydatne do wizualnego podkreślenia wagi tematu w terenie (czarne szarfy „SOS dla Drzew”, tabliczki „Proponowany Pomnik Przyrody”, etc.).
zdjęcie podczas procesu
Efekty procesu
Do opracowania pakietu zmian prawnych udało się zaangażować ponad 30 kluczowych ekspertów i specjalistów reprezentujących ważne organizacje branżowe. Dzięki czemu Fundacja EkoRozwoju przygotowała kompleksowe i szeroko skonsultowane propozycje zmian prawa.
W efekcie tych działań, już po zakończeniu projektu i po ostatnich wyborach parlamentarnych, za sprawą posłanki Zielonych powołano Parlamentarny Zespół Przyjaciół Drzew (nazwa nawiązuje do używanego przez fundację loga). Efektem pracy tego zespołu będzie konkretny projekt ustawy, który złożony zostanie w pierwszych miesiącach nowej kadencji Sejmu.
Fundacja przeprowadziła 7 akcji medialnych podnoszących wagę systemowej ochrony prawnej, w które zaangażowano 69 aktywistów i aktywistki reprezentujących 29 formalnych organizacji (fundacji i stowarzyszeń). W mediach krajowych i regionalnych (prasa, radio) pojawiły się 32 relacje dotyczące akcji. Ponadto liczne były relacje w mediach społecznościowych.
W międzyczasie, reagując na kolejne pomysły liberalizacji prawa, opracowano i złożono uwagi do tzw. ustawy deregulacyjnej, która miała po raz kolejny złagodzić przepisy dotyczące drzew rosnących na działkach osób fizycznych (http://fer.org.pl/nie-zabierajmy-drzewom-praw/, http://fer.org.pl/nie-dla-lexszyszko-2). Udało się powstrzymać tę propozycję.
Dzięki tym wszystkim wspólnym wydarzeniom Fundacja zmieniła częściowo formułę działania na rzecz drzew, zarówno swoją jak i innych organizacji, z interwencyjnego charakteru na bardziej strategiczny i programowy.
promocja procesu
Wyzwania
Niewątpliwie najtrudniejszą stroną proces było uwzględnienie różnych opinii i punktów widzenia w proponowanych przez fundację rozwiązaniach prawnych. Z innej perspektywy na przepisy patrzą społecznicy, inne oczekiwania mieli urzędnicy (czyli osoby wydające decyzje lub uzgadniający te decyzje), a jeszcze inni potencjalni inwestorzy i zarządcy. Starano się dojść do porozumienia poprzez rozmowy i dyskusje w trakcie spotkań lub wybierano opcję, która w opinii eksperckiej była najkorzystniejsza dla ochrony drzew
Źródła
- http://fer.org.pl/projekty/chronimy-drzewa-z-ludzmi-i-dla-ludzi/
- http://fer.org.pl/pakiet-koniecznych-zmian-prawnych-dla-lepszej-ochrony-drzew/
Tekst napisała dla nas Sabina Lubaczewska, przedstawicielka Fundacji EkoRozwoju.
Tekst powstał w ramach projektu „Przestrzeń Praktyków Partycypacji” realizowanego z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.