Przewodnik po budżetach partycypacyjnych dla młodzieży
Dostępne jest już polskie tłumaczenie publikacji „Czas na młodych! Przewodnik po budżetach partycypacyjnych dla młodzieży”, która została przygotowana przez międzynarodowy zespół współpracujący w ramach projektu „Youth PB Accelerator”. Przewodnik zawiera praktyczne wskazówki dotyczące włączania młodzieży w procesy miejskiego i szkolnego budżetu partycypacyjnego.
Ważną częścią przewodnika jest narzędziownik „Zrób to sam. Zestaw narzędzi i metod do pracy z młodzieżą w budżecie partycypacyjnym”. Znajduje się w nim zestaw gotowych i łatwych w użyciu narzędzi, które mogą być wykorzystane do przygotowania oraz wdrożenia szkolnych i młodzieżowych budżetów partycypacyjnych. Narzędzia są uporządkowane według etapów pracy z młodzieżą oraz krótko opisane. W tekście znajduje się link do rozbudowanego dokumentu, w którym są szczegółowo przedstawione wymienione narzędzia wraz z propozycjami ich wykorzystania. Dokument można pobrać (link do rozbudowanego narzędziownika jest tutaj), dowolnie modyfikować i wykorzystać w swojej pracy z młodzieżą.
Cały przewodnik bazuje na obszernym zbiorze studiów przypadku dotyczących szkolnych i młodzieżowych budżetów partycypacyjnych w Europie oraz Stanach Zjednoczonych, jak również opiera się na innych materiałach zamieszczonych na stronie internetowej projektu „Youth PB Accelerator”. O ile istnieje już dużo publikacji dotyczących zaangażowania młodych ludzi w procesy partycypacyjne, to tych skupiających się na budżetach partycypacyjnych jest nieco mniej. Autorzy i autorki korzystali z istniejących już materiałów i rozwiązań, ale stworzyli również własne modele i narzędzia. W dokumencie można znaleźć listę istniejących (bezpłatnych) publikacji dotyczących zaangażowania młodych i budżetów partycypacyjnych.
Przewodnik przyda się zarówno osobom eksperymentującym z budżetem partycypacyjnym i wdrażającym go po raz pierwszy, jak i tym, które mają już jakieś doświadczenie i chcą poszerzyć swoją wiedzę. Mimo, że wiele rozdziałów jest skierowanych przede wszystkim do nauczycielek i nauczycieli szkół i formalnych instytucji edukacyjnych, to jego treść będzie przydatna również dla osób pracujących z młodzieżą w edukacji nieformalnej, animatorów i animatorek społeczności lokalnych, trenerek i trenerów w organizacjach społecznych czy też osób tworzących politykę publiczną z zakresu edukacji.