Publikacje

Szkolny budżet partycypacyjny – wskazówki dla początkujących

Wydawca: Fundacja Pole Dialogu oraz Pracownia Badań i Innowacji Społecznych "Stocznia"
Rok publikacji: 2019
Autor: Adam Chabiera, Weronika Chodacz, Maria Jagaciak, Katarzyna Pliszczyńska i Mateusz Wojcieszak

Jak sprawić, by uczniowie i uczennice mieli większy wpływ na to, jak wygląda i zmienia się ich szkoła – by mogli zadecydować o wystroju korytarzy, wyposażeniu klas czy kalendarzu imprez szkolnych? Jak zaangażować do wspólnego namysłu także nauczycieli, rodziców czy pracowników administracyjnych? Odpowiedzią jest szkolny budżet partycypacyjny! Na jego temat powstał poradnik stworzony przez Fundację Pole Dialogu oraz Pracownię Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”.

W poprzednim roku szkolnym Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawy zorganizowało pilotaż szkolnego budżetu partycypacyjnego w ośmiu warszawskich placówkach. Przeprowadziły go dwie warszawskie organizacje społeczne. Na bazie doświadczeń z pilotażu stworzyły publikację, która krok po kroku prowadzi przez kolejne etapy tego procesu – od tworzenia zasad po ogłoszenie wyników i ewaluację szkolnego budżetu.

Poradnik jest dla wszystkich, którzy chcieliby zainicjować szkolny budżet w swojej szkole – mówi Mateusz Wojcieszak z Fundacji Pole Dialogu – Nasze wskazówki kierujemy do dyrekcji szkół na wszystkich poziomach edukacji, do lubiących eksperymentować nauczycieli i nauczycielek, do rodziców wspierających nowatorskie rozwiązania w szkole oraz zaangażowanych uczniów i uczennic – dodaje.

Celem publikacji jest pokazanie, jak mądrze zaplanować szkolny budżet, unikając różnych raf i wykorzystując dobre praktyki sprawdzone w warszawskich placówkach.

W szkołach, z którymi współpracowaliśmy, zebraliśmy mnóstwo doświadczeń. Wspólnie zorganizowaliśmy lekcje edukacyjne, burze mózgów służące generowaniu pomysłów na projekty, apele i punkty informacyjne, dni konsultacyjne dla osób potrzebujących wsparcia w tworzeniu projektu czy debaty promocyjne przed głosowaniem – mówi Maria Jagaciak, koordynatorka pilotażu ze strony „Stoczni”. – W naszej publikacji zbieramy całą wiedzę zdobytą w trakcie pilotażu, przygotowaliśmy też różne ściągawki, które ułatwią zaplanowanie i przeprowadzenie całego procesu – dodaje.

Poradnik jest dostępny w wersji elektronicznej na stronie http://bit.ly/sbp_publikacja. O tym, co się w nim znajduje, można posłuchać w podkastach podsumowujących doświadczenia z realizacji szkolnego budżetu w warszawskich placówkach: https://soundcloud.com/stocznia/sets/szkolny-budzet-partycypacyjny-wskazowki-dla-poczatkujacych.


Informacja o plikach cookies

Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii. Kontynuując jej przeglądanie, wyrażasz zgodę na ich wykorzystywanie zgodnie z Twoimi ustawieniami przeglądarki.

Powrót do góry strony