XIII seminarium: o partycypacji w instytucjach publicznych
11 i 12 grudnia 2013 roku odbyło się XIII seminarium Laboratorium Partycypacji Obywatelskiej, poświęcone partycypacji w instytucjach publicznych.
Przedmiotem seminarium było ukazanie podejścia partycypacyjnego jako modelu zarządzania instytucjami publicznymi. Zdecydowaliśmy się poruszyć tę tematykę, ponieważ bardzo niewiele instytucji w Polsce, w tym np. domów kultury czy szkół, wprowadza jakiekolwiek metody angażowania odbiorców swoich usług, np. w planowanie swoich działań, ich poprawę, czy też w proces zarządzania instytucją. Podczas części warsztatowej na seminarium skupiliśmy się na kwestii „otwierania” instytucji publicznych na partycypacyjne formy zarządzania, w szczególności w obszarze kultury i edukacji.
Pierwszego dnia przedstawione zostały różne przykłady działań partycypacyjnych oraz badań poświęconych partycypacji w instytucjach.
Wprowadzeniem do spotkania był panel dyskusyjny, w którym wzięli udział: Olga Napiontek z Fundacji Civis Polonus, Zofia Noworól z Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Dominik Mokrzewski I SLO „Bednarska”. Dyskusja toczyła się wokół pytań, na czym może polegać partycypacyjne zarządzanie instytucjami i jak to zjawisko wygląda w Polsce.
Następnie o badaniach poświęconych wykorzystaniu partycypacyjnych metod zarządzania w czterech małopolskich, lokalnych instytucjach kultury opowiedziała Zofia Noworól (Uniwersytet Jagielloński). Badania przeprowadzone było w ramach projektu “Partycypacyjne zarządzanie w lokalnych instytucjach kultury a profile uczestnictwa w kulturze” realizowanego przez Małopolski Instytut Kultury.
Jocelyn Cunningham z brytyjskiej organizacji Arts and Society przedstawiła projekt “Citizen Power Peterborough”, którego celem było wykorzystanie sztuki do wzrostu zaangażowania obywatelskiego mieszkańców.
W drugiej połowie dnia uczestnicy podzielili się na dwie grupy, poświęcone wprowadzaniu działań partycypacyjnych do instytucji kultury oraz szkół.
Pracę w grupie zajmującej się obszarem kultury poprowadziły Marta Kołacz z Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu oraz Joanna Suchomska z Pracowni Zrównoważonego Rozwoju. Przedstawiły one projekt “Labsen – Zrób to z nami” dotyczący tworzenia wspólnie z mieszkańcami nowej przestrzeni w CSW w Toruniu. Prezentacja była punktem wyjścia do rozmowy na temat otwartości instytucji kultury oraz zainteresowania publiczności włączaniem się w ich działania.
Dyskusję w grupie zajmującej się tematem partycypacji w obszarze edukacji poprzedziła prezentacja Janusza Piechoczka z Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych na temat projektu “Szkoła partycypacji” dotyczącego włączenia uczniów w podejmowanie decyzji o wydatkach szkoły. Następnie dyskusję o tym, w jakich obszarach można wprowadzać myślenie partycypacyjne w szkołach poprowadziła Olga Napiontek (Fundacja Civis Polonus).
Drugiego dnia odbyły się warsztaty, w trakcie których zostały pogłębione wątki dotyczące kreatywnego podejścia do zaangażowania mieszkańców w życie publiczne – poprowadziła je Jocelyn Cunningham (Arts and Society).
Seminarium zakończyła dyskusja grupowa nt. możliwości oraz barier we wprowadzaniu myślenia partycypacyjnego do procesów zarządzania instytucjami publicznymi w Polsce.
Już teraz zapraszamy do zapoznania się z prezentacjami wyświetlanymi podczas spotkania.
Krótki reportaż autorstwa Filipa Koneckiego, streszczający pierwszy dzień seminarium:
W BROSZURZE PODSUMOWUJĄCEJ XIII SEMINARIUM znajdują się m.in. podsumowania dyskusji, informacja zwrotna od uczestników oraz polecane publikacje i przykłady działań.
Seminarium organizowane było w ramach projektu “Kurs – Partycypacja!”, współfinansowanego przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej oraz ze środków Fundacji im. Stefana Batorego.