Budżet partycypacyjny w Seulu
Poznajcie nowy artykuł na naszej stronie – tym razem przedstawiamy Wam temat nam bliski, ale w wersji z daleka, czyli budżet partycypacyjny w Seulu! Kto by się tego spodziewał ;) Nam jednak zależy na pokazywaniu partycypacji od wszystkich możliwych stron, w tym rozwijaniu naszej wiedzy o znanych narzędziach w mniej znanym kontekście. A autorką tekstu jest Justyna Piwko – doświadczona praktyczka partycypacji, która przez wiele lat koordynowała budżet obywatelski w Warszawie, ale kilka lat temu ukończyła studia właśnie na Uniwersytecie w Seulu.
W trakcie planowania budżetu obywatelskiego w naszych miastach często kierujemy wzrok w kierunku Porto Alegre w Brazylii jako pierwszego procesu na świecie, podglądamy też inne gminy w Polsce, oraz to co dzieje się w miastach Ameryki Północnej czy Europy. Szukamy rozwiązań, które stosują inne miasta w Polsce i na świecie, a które moglibyśmy wykorzystać mieszcząc się w ramach prawnych, które obowiązują w Polsce. A czy przyglądaliście się kiedyś budżetowi partycypacyjnemu w Azji? Dlaczego akurat tam? Polska i Korea Południowa są jednymi z dziesięciu krajów na świecie, które posiadają regulacje prawne w zakresie budżetu partycypacyjnego na poziomie ogólnokrajowym (pozostałe to Peru, Indonezja, Dominikana, Panama, Ekwador, Angola, Portugalia, Kazachstan,) . Ten artykuł opisuje proces budżetu partycypacyjnego w Seulu – stolicy Korei Południowej, która od 2012 roku rozwija proces z dużym naciskiem na edukację mieszkańców i mieszkanek oraz włączanie ich w ocenę i opiniowanie projektów w oparciu o regulacje krajowe i metropolitalne .
Budżet partycypacyjny w Korei Południowej określany jest jako „obywatelski budżet partycypacyjny” (po koreańsku 주민참여예산) (No, 2018). Obowiązek przeprowadzenia budżetu partycypacyjnego dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego został wprowadzony nowelizacją ustawy o finansach publicznych w 2010 roku (zaś pierwsze oficjalne wzmianki o włączaniu mieszkańców i mieszkanek w planowanie budżetu pojawiły się w 2003 roku) (Sintomer, Herzberg, Allegreti, 2013). Ministerstwo Gospodarki i Finansów zaproponowało trzy przykładowe modele wdrożenia procesu, w których wskazało konieczność powołania komitetów na poziomie ogólnomiejskim oraz komitety tematyczne (opcjonalnie). Wskazało również dwa sposoby na włączenie społeczności. Pierwszy zobowiązywał przedstawicieli i przedstawicielki lokalnych rządów do ustanowienia procedur włączających lokalną społeczność do tworzenia budżetu miasta. Drugi z kolei wymagał od lokalnych władz dołączania pisemnych opinii mieszkańców i mieszkanek o projekcie budżetu. Poza tymi wymogami lokalne władze mają swobodę w określaniu sposobu, zakresu włączania mieszkańców i mieszkanek w budżet partycypacyjny. Chociaż budżet partycypacyjny jest obowiązkowy dla samorządów lokalnych, to nie ma określonej konsekwencji niezastosowania się do przepisu z 2010 roku. Co ciekawe w 2018 roku aż 99,1% samorządów w Korei Południowej wdrożyło jakąś formę włączania mieszkańców i mieszkanek w tworzenie budżetu w swoich gminach (W. No 2018).
Seul składa się z 25 autonomicznych dzielnic zwanych Gu, które są najmniejszymi jednostkami samorządowymi (od 140 tys. do 670 tys. mieszkańców). Populacja Seulu wynosi blisko 10 milionów mieszkańców.
Budżet partycypacyjny w Seulu składa się z trzech etapów. Pierwszym jest składanie propozycji przez mieszkanki i mieszkańców, następnie sprawdzanie zgłoszonych propozycji pod kątem administracyjnym przez pracowników urzędu. Sprawdzone propozycje rozpatrywane są przez obywatelską komisję budżetową. W skład komisji wchodzą wybrani mieszkańcy i mieszkanki dzielnicy, którzy nadają priorytety dla zgłoszonych propozycji. Projekty ocenione pozytywnie trafiają pod głosowanie mieszkańców (No, 2017). W budżecie partycypacyjnym w Seulu mogą wziąć udział nie tylko mieszkańcy i mieszkanki Seulu, ale również osoby uczące się lub pracujące w stolicy, które dojeżdżają do miasta. Jednakże są też osoby wykluczone z udziału, to pracownicy i pracownice urzędów publicznych, którzy pracują w urzędzie w Seulu lub w innych organizacjach samorządowych finansowanych przez rząd.
Przygotowanie procesu
Przed rozpoczęciem procesu burmistrz opracowuje plan przeprowadzania danej edycji, na który składają się wytyczne dotyczące alokacji budżetu, metody i procedury zbierania propozycji od mieszkańców i mieszkanek oraz szkolenia. Od 2017 roku Rząd Metropolitalny Seulu przeznacza na budżet partycypacyjny 70 miliardów KRW (ok. 268 milionów złotych co stanowi 0,2 % budżetu miasta). Celem BP określonym przez rząd jest zwiększenie udziału obywateli i obywatelek w tworzeniu budżetu miasta, czyli „poprawa dobrobytu mieszkańców i jakości życia, oraz ożywienie demokracji uczestniczącej przez współpracę między miastem a mieszkańcami” (White Paper, 2019).
Tworzenie komitetów
Pierwszym krokiem jest stworzenie Komitetu Budżetu Partycypacyjnego, którego celem jest m.in.: zapewnienie udziału obywateli i obywatelek, wsparcie Publiczno-Prywatnej Rady Budżetu, dbanie o to, by Komitet nie był wykorzystywany do celów politycznych i prywatnych, niewchodzenie w kompetencje Rady Miasta do obradowania nad budżetem. Chętne osoby do pracy w komitecie muszą spełniać jeden z trzech warunków: mieszkać w Seulu, pracować w Seulu lub uczyć się w jednej z seulskich szkół. Dodatkowo od 2017 roku wprowadzono wymóg ukończenia Szkoły Budżetowej prowadzonej przez Urząd Seulu. Spośród zgłoszeń władze losują 275 osób uwzględniając takie kryteria jak wiek, płeć i miejsce zamieszkania. Pozostałe 25 osób jest wybierana na podstawie rekomendacji przez burmistrza lub Radę Metropolitalną Seulu. W sumie 300 osób działa w Komitecie.
Do zadań Komitetu należy m.in.: opiniowanie budżetu w tym projektów inwestycyjnych, wizyty w terenie, spotkania z mieszkańcami i mieszkankami, zebranie ich opinii, przedstawianie Radzie Budżetu projektów zaproponowanych przez obywateli i regionalne zgromadzenia, ocena projektów i monitoring realizacji zwycięskich projektów. (White Paper, 2019).
Komitet dzieli się na podkomitety: Publiczno-Prywatne Rady Budżetu, których jest dziesięć i są podzielone tematycznie, to m.in. (a) ekonomia i przemysł, (b) środowisko i parki, (c) kultura, turystyka i sport, (d) kobiety i opieka nad dziećmi, (e) zdrowie i opieka społeczna, (f) budownictwo, (g) transport (h) urbanizacja i mieszkalnictwo (i) bezpieczeństwo. W skład Rady wchodzi maks. 27 osób, są to członkowie Komitetu, eksperci i urzędnicy. Zadaniem Rad jest ocena projektów i nadanie im priorytetów. Pozostałe pięć podkomitetów monitoruje wykonanie projektów, a jeden odpowiada za promocję, informacje i gromadzenie danych. Są to eksperckie grupy doradcze powołane w 5 obszarach: „Opieka społeczna, Kobiety”, „Kultura, Turystyka, Sport”, „Środowisko, Parki”, „Bezpieczeństwo miejskie, Transport, Mieszkalnictwo” oraz „Gospodarka, Praca, Administracja”. Członkowie i członkinie podkomitetów wybierani są spośród osób z Komitetu i jest ich w sumie 75. Analizują oni proces z perspektywy obywateli i obywatelek. Dodatkowo monitorują realizację projektów dwa razy w roku, oceniają prowadzenie budżetu partycypacyjnego w okręgach autonomicznych oraz sprawdzają czy publiczne środki nie są marnotrawione.
Poniższa tabela dokładnie przedstawia ich podział i zadania.
Podkomitety |
Organizacja |
Główne zadania |
Publiczno-Prywatne Rady Budżetu (10 podkomisji) |
W sumie 200 osób (w 10 miejskich obszarach) |
– Przegląd projektów pod kątem obszaru działań podkomisji – Przegląd projektów pod kątem ich przydatności |
Podkomitety budżetowe (5) |
W sumie 75 osób (w 5 obszarach) |
– Udział w całym budżecie (zamknięcie finansowe z udziałem obywateli, przegląd komentarzy do całej propozycji budżetu) – Monitorowanie realizacji projektów budżetu partycypacyjnego – Przegląd niewykorzystanych środków – Ocena budżetu partycypacyjnego w każdej dzielnicy |
Komitet Promocyjny (1) |
25 osób |
– Tworzenie treści promocyjnych I gromadzenie danych – Promocja budżetu partycypacyjnego |
Źródło: Prezentacja pracownika Departamentu Budżetu Partycypacyjnego w Urzędzie Metropolitalnym Seulu pt. “Major Achievements and Operation Status of the Seoul Metropolitan Government’s Participatory Budgeting (PB) System” Choi In-wook. Tłumaczenie własne.
W tym czasie kiedy formułują się podkomitety Rząd Metropolitalny rozpoczyna Szkołę Budżetową skierowaną do zainteresowanych obywateli i obywatelek, którzy mieszkają, pracują lub uczą się w Seulu. Celem programu jest edukacja obywateli i obywatelek o budżecie partycypacyjnym w Seulu i całym budżecie miasta. Zajęcia podstawowe w szkole trwają 6 godzin zegarowych, a program obejmuje zasady i proces budżetu obywatelskiego, budżet Seulu, zajęcia z pisania propozycji zadań i kosztorysowania ich, rozmowę o priorytetach i sposobie ich nadawania oraz zasady ewaluacji i monitoringu procesu. Absolwenci i absolwentki Szkoły Budżetowej mogą starać się o członkostwo w Komitecie, a ich głosy w trakcie głosowania mają wagę 5%. Szkoła oferuje również szkolenia online: dla osób z niepełnosprawnościami, migrantów i migrantek oraz szkolenia bardziej zaawansowane dla członków i członkiń Komitetu.
Zgłaszanie pomysłów
Zgłaszanie propozycji przez mieszkańców i mieszkanki odbywa się w styczniu i lutym. Każda osoba może składać swoje propozycje do budżetu miasta lub dzielnicy. Pomysł można zgłosić samodzielnie lub w maksymalnie trzy osoby. Nie ma ograniczeń co do liczby zgłaszanych propozycji. Autor lub autorka może to zrobić przez stronę internetową, wysłać pomysł pocztą lub zgłosić go osobiście w urzędzie. Zgłaszane propozycje mogą obejmować całkowity budżet i środki budżetu partycypacyjnego na dany rok budżetowy. Projekty muszą mieścić się w zadaniach miasta i być możliwe do realizacji w ciągu roku budżetowego (od 1 stycznia do 31 grudnia). Projekty zgłaszane są na specjalnych formularzach, w którym oprócz podania danych osobowych należy opisać pomysł, wskazać kategorię tematyczną, lokalizacje, cel pomysłu, jego efekt, korzyści z niego płynące oraz koszt realizacji.
Zgłoszone pomysły dzielą się na dwa poziomy: dotyczące spraw miasta oraz projekty dzielnicowe. Dodatkowo do danego poziomu przypisana jest odpowiednia kwota. Co roku ten podział się zmienia. Dla przykładu w 2019 roku mieszkańcy i mieszkanki mogli zgłaszać projekty dotyczące spraw miasta, które dzieliły się dodatkowo na takie związane z partycypacją i zaangażowaniem oraz ze współpracą z rządem Seulu. Zaś na poziomie lokalnym pomysły mogły dotyczyć angażowania lokalnej społeczności, planowania na poziomie dzielnicy czy osiedla.
Dokładny podział i przypisane kwoty widać w poniższej tabeli.
|
Kwota |
Opis typu projektu |
||||
Sprawy miasta |
Partycypacja miejska |
35 miliardów KRW |
Projekty, które poprawiają wygodę mieszkańców z dwóch lub większej liczby dzielnic i rozwiązują problemy miasta
|
|||
Współpraca samorządów |
10 miliardów KRW |
Projekty, w których zarówno sektor publiczny, jak i prywatny uczestniczą w rozwiązywaniu problemów miejskich poczynając od wyboru projektów, a kończąc na ich realizacji
|
||||
Sprawy lokalne |
Lokalna partycypacja |
22 miliardy KRW |
3 miliardy (KRW 0.45-0.55 miliarda KRW per dzielnica) |
Projekty ściśle związane z życiem codziennym, mające na celu rozwiązanie niedogodności mieszkańców w społeczności lokalnej |
||
Planowanie w dzielnicach |
KRW 19 miliardów (KRW 0.95-1.05 miliarda per dzielnica) |
Projekty, które są zintegrowane z planowaniem innowacji w lokalnej społeczności |
||||
Planowanie w osiedlach |
3.5 miliarda KRW (157 osiedli) |
Projekty rozwiązujące problemy mieszkańców na poziomie osiedli, we współpracy z radami mieszkańców i zespołami planowania osiedli |