Zaangażować Polaków w samorządność – rusza kampania Związku Miast Polskich
24 maja wystartowała kampania edukacyjno-informacyjna „Sam urządzaj swoje miasto” skierowana do mieszkańców miast, realizowana przez samorządy zrzeszone w Związku Miast Polskich. Inicjatorzy akcji zachęcają mieszkańców do uczestniczenia w zarządzaniu swoimi miastami i kształtowania najbliższego otoczenia. Hasłem kampanii jest „Całe miasto to Twój dom, planuj je z rozmachem, bo masz na to wpływ”.
W inicjatywę włączyło się ponad 70 miast ze Związku Miast Polskich. Do większego angażowania się w życie małych ojczyzn zachęcają metropolie i mniejsze miejscowości. W akcji biorą udział m.in. Poznań, Kraków, Rzeszów, Opole, Częstochowa, Tychy, Bielsko-Biała, Rybnik, Ełk, Kartuzy, Kołobrzeg, Sandomierz i Błaszki. Pełną listę miast można znaleźć na stronie www.miasta.pl.
Celem kampanii jest zwiększenie świadomości mieszkańców o tym, że wspólnie z samorządem mogą kształtować swoją najbliższą okolicę i całe miasto. Na stronie internetowej i w mediach społecznościowych organizatorzy kampanii przedstawiają informacje o konkretnych narzędziach, z których mieszkańcy mogą korzystać, jeśli chcą zaangażować się w zmienianie swojego miasta.
***
Badania pokazują, że zaledwie jedna trzecia Polaków jest zainteresowana życiem publicznym, natomiast 20-25% w ogóle się nim nie interesuje. Według analizy CBOS bezpośredni kontakt z urzędnikiem w jakiejś sprawie dotyczącej społeczności lokalnej (poza załatwieniem własnych spraw w urzędzie) w ciągu roku ma zaledwie 8% Polaków. Jedną z głównych przyczyn niskiej partycypacji społecznej jest brak przekonania o możliwości wpływania na rzeczywistość. Polacy uważają, że nie mają przełożenia na losy kraju. Ci, którzy w badaniach potwierdzają, że taki wpływ mają, przyznają jednocześnie, że z niego nie korzystają.
Źródło informacji: Związek Miast Polskich