Kamil Brzeziński
Instytut Socjologii Uniwersytetu ŁódzkiegoAneta Krzewińska
Instytut Socjologii Uniwersytetu ŁódzkiegoPiotr Lipski
Biuro Aktywności Miejskiej Urzędu Miasta Łodzisesja dyskusyjna
Pracujemy w samorządach, organizacjach, uczelniach i różnych innych instytucjach, a nasze zawodowe i osobiste doświadczenia związane są z partycypacją i jej procesami. Samą partycypację i jej ważny element – konsultacje – potrafimy odmieniać przez wszystkie przypadki. W niejednych konsultacjach braliśmy udział, pewnie sporą ich część planowaliśmy, prowadziliśmy, opisywaliśmy. Mamy doświadczenia i głowy pełne pomysłów na sposoby, techniki i metody konsultowania. Chociaż potrafimy wymyślać nowe warsztaty oparte na partycypacji, to jednak ciągle można nas zaskoczyć czymś nowym, zaproponować nam ciekawe reguły konsultowania. Jesteśmy otwarci na takie nowinki, ponieważ chcemy się uczyć, szukamy inspiracji i pomysłów, wszak doskonale wiemy, że nie ma uniwersalnych pomysłów prowadzenia konsultacji, które sprawdziłyby się w każdych warunkach, z każdą grupą uczestników, na każdy temat.
Skąd zatem czerpiemy te pomysły na konsultacje? Jak się uczymy prowadzenia konsultacji? Gdzie szukamy źródeł i inspiracji? Wokół tych pytań chcemy skupić naszą dyskusję poświęconą źródłom wiedzy na temat procesów konsultacyjnych. Zdajemy sobie sprawę, że źródła tej wiedzy mogą być różnorodne, np. naśladujemy innych, uczestniczymy w konsultacjach prowadzonych nowymi metodami, czytamy o ciekawych studiach przypadków, zasięgamy opinii ekspertów, robimy wyprawy w nieznane obszary innych aktywności podglądając formy pracy z ludźmi i przynosimy te znalezione „skarby” próbując je zaszczepić na naszym – konsultacyjnym – terenie.
Jesteśmy przekonani, że dyskusja na ten temat – skierowana tak do przedstawicieli urzędów, jak i organizacji pozarządowych – pozwoli nam wymienić się własnymi doświadczeniami, wzbogaci naszą wiedzę o możliwych do wykorzystania zasobach i pokaże nam ślepe uliczki, którymi nie warto iść, gdy szuka się przykładów dobrych praktyk. Oczywiście proponujemy również krytyczną refleksję dotyczącą tego: które ze źródeł wiedzy i umiejętności są dla nas najlepsze, a które z nich kończą się niepowodzeniami? Co powoduje, że pewnym źródłom naszej wiedzy ufamy bardziej a do innych podchodzimy z większym dystansem?