Całe spektrum dostępności

2. dzień
16 czerwca, piątek
13.00-14.30
sala A

Całe spektrum dostępności


Prowadzenie

Agnieszka Trzaska

Pracownia Zrównoważonego Rozwoju

Grzegorz Pronobis

Pronobis Studio

Wystąpienia

Aleksandra Oszczęda

Fundacja Prodeste

Formuła

sesja dyskusyjna
wymiana doświadczeń

Opis

Polityka unijna i krajowa obliguje Instytucje Publiczne, aby były dostępne dla wszystkich użytkowników i użytkowniczek. Budowanie dostępności dla osób ze specjalnymi potrzebami to coraz bardziej powszechny proces, na który kolejne Instytucje pozyskują środki. 

Jak budować dostępność Instytucji, aby faktycznie odpowiadała na specjalne potrzeby osób z nich korzystających? 

W jakim stopniu włączać użytkowników i użytkowniczki w projektowanie rozwiązań? Co daje nam partycypacyjne budowanie dostępności i jak się za to zabrać? 

Podczas sesji zaprezentujemy dwie historie dotyczące budowania dostępności. W każdej z nich partycypacja realizowana jest w nieco inny sposób, dotyczy innych obszarów dostępności. Ukazane zostaną z dwóch różnych perspektyw: instytucji publicznej oraz osoby projektującej.

W pierwszej części pokażemy, że dostępność to nie tylko usuwanie barier architektonicznych i działania w przestrzeni, ale również a może przede wszystkim: obsługa widza, komunikacja i sposób organizacji wydarzeń. Na przykładzie projektu Baj bez Barier” pokażemy, w jaki sposób włączaliśmy osoby ze specjalnymi potrzebami do procesu budowania dostępności Instytucji kultury, opowiemy o mechanice tego procesu i narzędziach z jakich korzystaliśmy i co dzięki temu zyskaliśmy. Opowiemy również o doświadczeniu budowania dostępności dla osób w spektrum autyzmu, dlaczego tak trudno projektować w tym przypadku uniwersalne rozwiązania i dlaczego umiejętność komunikacji i empatii jest w tym przypadku kluczowa.

W drugiej części przyjrzymy się tworzeniu rozwiązań z perspektywy projektanta pracującego głównie w przestrzeni i architekturze, ale włączającego do projektowania komponent partycypacyjny.

 

Przedstawimy dlaczego realizowana dostępność często nie jest dostępna, co staje na przeszkodzie dla projektowania uniwersalnego w trakcie procesu projektowania. Na przykładzie projektu Miasto Dostępne” opowiemy o kwestiach edukacyjnych w zakresie podnoszenia świadomości w zakresie dostępności.  

Podczas podsumowującej dyskusji zastanowimy się jakie są punkty styczne obydwu perspektyw, jakie są największe wyzwania w projektowaniu uniwersalnym i spróbujemy odpowiedzieć na pytanie czy specjalne potrzeby są naprawdę takie specjalne.  Będzie to również okazja do wymiany doświadczeń. 

Sesja jest otwarta dla wszystkich, którzy interesują się procesem budowania dostępności, szczególnie w instytucjach publicznych

Informacja o plikach cookies
Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii. Kontynuując jej przeglądanie, wyrażasz zgodę na ich wykorzystywanie zgodnie z Twoimi ustawieniami przeglądarki.