dr Marta Szaranowicz
The FieldHelen Ebert
The Fieldwarsztaty
Czy zdarzyło Ci się uczestniczyć w spotkaniu, podczas którego napięcie rosło z minuty na minutę? Albo prowadzić proces, w którym emocje i oczekiwania rozmijały się, a frustracja narastała? W takich sytuacjach łatwo o poczucie, że „coś poszło nie tak” – ale co dokładnie?
Na konflikt w grupie wpływa nie tylko temat rozmowy, ale przede wszystkim kluczowe potrzeby uczestników – uznanie, przynależność, autonomia, status i rola. Gdy potrzeby te pozostają niezaspokojone lub są pomijane, napięcia narastają, a komunikacja staje się trudniejsza. Ich świadome uwzględnienie pomaga natomiast budować porozumienie i lepiej radzić sobie z trudnymi sytuacjami.
Podczas warsztatów:
– Przyjrzymy się, jakie potrzeby stoją za silnymi reakcjami emocjonalnymi – zarówno uczestników, jak i osób facylitujących.
– Nauczymy się rozpoznawać momenty, w których konkretne potrzeby są zagrożone, oraz reagować w sposób, który wspiera proces zamiast go blokować.
– Przetestujemy strategie „wystarczająco dobrego” adresowania potrzeb w praktyce, czyli takie, które pomagają zachować dynamikę grupy i nie wymagają od facylitatora roli terapeuty czy mediatora.
– Poszukamy sposobów na minimalizowanie „triggerów” w sobie i w grupie, by lepiej rozumieć i zarządzać tym, co dzieje się na sali.
Warsztaty skierowane są do osób prowadzących procesy partycypacyjne i grupowe oraz tych, którzy w nich uczestniczą – wszystkich, którzy chcą lepiej radzić sobie z trudnymi momentami, nie tracąc z oczu ludzi i ich potrzeb.
UWAGA: Podczas tej sesji obowiązuje limit miejsc – mogą wziąć w niej udział maksymalnie 24 osoby. Decyduje kolejność pojawienia się w sali.
Zachęcamy do udziału w sesji nie więcej niż jednej osoby z tej samej organizacji/instytucji, aby umożliwić udział osobom reprezentującym różne podmioty, które będą mogły potem przekazać wiedzę z sesji w swoich zespołach.