Badaj i partycypuj. Diagnoza lokalna jako element procesów uspołeczniania decyzji

Prowadzące:

Maria Makowska, Fundacja Szkoła Liderów
Agata Urbanik, Fundacja Pole Dialogu

Termin: 2 dzień (29 maja, piątek), godz. 10:45-12:15

Miejsce: III piętro, strefa E

Formuła sesji: sesja szkoleniowa

.

Czy przypominasz sobie moment, kiedy pojawiająca się w połowie spotkania konsultacyjnego zaskakująca informacja zbiła Cię z tropu? Czy spotkałeś/aś się z uwagami, że organizując proces partycypacyjny, nie wzięłeś/wzięłaś pod uwagę ważnego punktu widzenia lub nie uwzględniłeś/aś istotnej grupy interesariuszy? Czy okazało się, że uczestnicy Twojego spotkania mają różną wiedzę na dyskutowany temat?

Jeśli

– choć na jedno z tych pytań odpowiadasz „tak”,
– przypominasz sobie inne sytuacje, w których brak wiedzy był przeszkodą w organizowaniu procesu partycypacyjnego,
– zastanawiasz się, jaka jest różnica między badaniami społecznymi, konsultacjami a partycypacją,
– chcesz się dowiedzieć, jak zabrać się za diagnozę lokalną lub
– chcesz się podzielić swoimi doświadczeniami z prowadzenia badań w procesach partycypacyjnych,

 ta sesja była właśnie dla Ciebie!

Diagnoza lokalna to proces poznawania środowiska swojego działania, pracy, życia poprzez zadawanie pytań i szukanie na nie odpowiedzi przy wykorzystaniu metod badań społecznych. Diagnoza może być cennym narzędziem dla praktyków i praktyczek partycypacji, ponieważ pozwala między innymi zdobyć nową wiedzę, poznać kontekst konsultowanego zagadnienia z innych perspektyw, a dzięki temu odrzucić utarte założenia i schematy. Uzyskana dzięki diagnozie świeżość spojrzenia pozwala lepiej planować działania zgodnie z potrzebami ich odbiorców.

Podczas sesji pokazałyśmy na wziętych z życia przykładach, w jakich sytuacjach warto włączać diagnozę lokalną w procesy partycypacyjne, a także, co oprócz nowej wiedzy może ona nam przynieść. Zaprezentowałyśmy w skondensowanej formie, jak można zaplanować proces diagnozy lokalnej oraz z jakich podstawowych technik badawczych można skorzystać. Zachęciłyśmy uczestników i uczestniczki do opracowania pomysłu na swoją diagnozę lokalną.

Powrót do programu Forum

.Materiały, z którymi warto się zapoznać przed lub po sesji:

Aleksandra Daszkowska-Kamińska, Aleksandra Gołdys, Maria Makowska, Agata Urbanik. Przepis na diagnozę, czyli poznaj młodych i środowisko lokalne, Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży, Warszawa 2013.

2-5-szkola-liderow      poledialogu

Informacja o plikach cookies

Ta strona używa plików Cookies i podobnych technologii. Kontynuując jej przeglądanie wyrażasz zgodę na ich wykorzystywanie zgodnie z Twoimi ustawieniami przeglądarki.