Partycypacja dzieci. Czy można? Czy warto?
Prowadząca: Agnieszka Janik, Uniwersytet Wrocławski, stypendystka „PhDo w Stoczni”
Gość: Maja Brzozowska-Brywczyńska, Instytut Socjologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
Termin: 2 dzień (29 maja, piątek), godz. 12:45-14:15
Miejsce: III piętro, strefa E
Formuła sesji: sesja dyskusyjna z elementami sesji szkoleniowej i wymiany doświadczeń
Działania partycypacyjne włączają mieszkańców do udziału w procesach podejmowania decyzji w ważnych dla nich sprawach. Co jednak, gdy zdanie mieszkańców z góry uznaje się za nieważne? Co w przypadku, gdy istotne dla mieszkańców decyzje podejmuje się bez ich wiedzy? Co w sytuacji, gdy mieszkańcy mają nie więcej niż metr wzrostu, chodzą do przedszkola i chociaż głośno mówią o swoich potrzebach, mało kto jest gotowy ich wysłuchać?
Dzieciom często odmawia się prawa głosu i prawa do podejmowania decyzji niosących zmiany. Podczas sesji podjęliśmy dyskusję nad możliwościami, praktycznymi rozwiązaniami oraz barierami w partycypacji dzieci.
Materiały, z którymi warto się zapoznać przed lub po sesji:
- Brzozowska-Brywczyńska M. (2013). Partycypacja publiczna dzieci, Instytut Spraw Publicznych, Analizy i Opinie, numer specjalny 4
- Chodasz A., Cykowski P. Partycypacja młodzieży
- Notatka z sesji autorstwa Marii Wiśnickiej z Pracowni Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”