Partycypacja młodych ludzi – co robimy, żeby miała sens i była atrakcyjna?
Olga Napiontek, Fundacja Civis Polonus >>
Joanna Pietrasik, Fundacja Civis Polonus >>
Termin: 1 dzień (28 maja, czwartek), godz. 15:45-17:45
Miejsce: II piętro, strefa L
Formuła sesji: wymiana doświadczeń
W czasie sesji wymienialiśmy doświadczenia, w jaki sposób zapewniamy jakość partycypacji obywatelskiej młodych na poziomie szkoły i społeczności lokalnej.
Wspólnie rozmawialiśmy o tym, w jaki sposób w naszej codziennej pracy praktyków partycypacji odpowiadamy na poniższe, ważne według nas, pytania związane z udziałem młodych ludzi w procesach partycypacyjnych:
- W jakich kwestiach partycypują młodzi? Kto decyduje o tych tematach? Dorośli, młodzi? W jaki sposób są wybierane tematy, na które młodzi mogą mieć wpływ? Jaki mają na to wpływ sami młodzi?
- Specjalne metody dla młodych: w jaki sposób dostosujemy/ tworzymy odpowiednie okazje, narzędzia metody partycypacji, uwzględniając specyfikę tej grupy obywateli?
- Systematyczność partycypacji młodych: Jak radzimy sobie z okazjonalnością, „festynem” partycypacyjnym?
- Jak wspieramy uczestników partycypacji młodzieżowej? W jaki sposób przygotowujemy młodzież, ale także dorosłych, czyli drugą stronę dialogu?
- Skąd czerpiemy inspiracje, wzorce? Gdzie i od kogo się uczymy, w jaki sposób organizować procesy partycypacyjne?
Do udziału w sesji zachęcaliśmy osoby współpracujące ze szkołami, młodzieżowymi radami oraz innymi instytucjami i przedsięwzięciami pozwalającym młodym ludziom wpływać na różne dziedziny życia publicznego.
Materiały, z którymi warto się zapoznać:
„Edukacja obywatelska w działaniu”, pod red. Anny Kordasiewicz i Przemysława Sadury – publikacja omawiającą wiele dylematów związanych ze wzmacnianiem partycypacji obywatelskiej młodych ludzi.
Notatka z sesji autorstwa Agaty Bluj z Pracowni Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”