Kuba Wygnański
Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”sesja śniadaniowa
Opowiem o naszych doświadczeniach w planowaniu w dość szybkim tempie Narady Obywatelskiej o Edukacji (NOoE), czyli procesu składającego się ostatecznie z ponad 120 podobnych w formule i celu spotkań w różnych częściach Polski, a także o budowaniu sojuszy, o radościach i trudnościach, które się po drodze pojawiły, oraz o pomyśle na to, jak podsumować tak duży, rozproszony proces bazujący na pracy wolontariackiej.
Gdy zaczynaliśmy planować NOoE właściwie nic nie było pewne – poza tym, że nauczyciele i pracownicy oświaty szykują się do strajku i że jest wśród nich dużo osób, które są przekonane, że problemy, które doprowadziły do protestu, są znacznie szersze niż niskie zarobki w oświacie i że rozwiązania muszą znacznie wykraczać poza postulowane podwyżki wynagrodzeń.
Wspólnie z innymi organizacjami i inicjatywami uznaliśmy, że warto wykorzystać moment, w którym kwestie edukacji w wielu domach, szkołach i społecznościach znajdą się w centrum uwagi, aby poważniej i – co najważniejsze – wspólnie pochylić się nad nimi. Namysł w tej sprawie nie może ograniczać się do urzędników, polityków i ekspertów. Kształt edukacji jest formą umowy społecznej, która angażuje wiele środowisk i powinna być wypracowywana razem z nimi. Stąd właśnie pomysł na NOoE.
Więcej informacji o NOoE: https://www.naradaobywatelska.pl.