24.12.2024

Szkolenia rozwijające kompetencje potrzebne w zarządzaniu organizacją w ramach Wydziału Partycypacji

Czym jest Wydział Partycypacji?

Wydział Partycypacji to realizowany przez Fundację Stocznia program składający się z dwóch etapów skierowany do organizacji pozarządowych, które działają w obszarze partycypacji obywatelskiej. Jego celem jest podniesienie kompetencji merytorycznych i funkcjonalnych tych organizacji, zwłaszcza w kontekście terenów, w których działają. Partycypacja obywatelska rozumiana jest w kontekście programu jako aktywne uczestnictwo obywateli w procesie podejmowania decyzji dotyczących spraw, które mają wpływ na ich życie jako członków i członkinie społeczności. Ta definicja wywodzi się z praktyki Fundacji w zakresie prowadzenia działań partycypacyjnych, którą szczegółowo opisujemy na naszej stronie internetowej. Program Wydział Partycypacji realizujemy, dostrzegając także jego związek z wartościami Unii Europejskiej: praworządnością, demokracją, prawami człowieka i równością; wierzymy, że partycypacją obywatelską urzeczywistnia je w relacjach z obywatelami.

Na czym polega proces szkoleń rozwijających kompetencje w zarządzaniu organizacją w ramach Wydziału Partycypacji?

Wydział Partycypacji składa się z dwóch etapów: szkoleń rozwijających kompetencje w zarządzaniu organizacją (tj. Capacity Building Training), który jest przedmiotem tego tekstu, oraz realizacji mikrograntu, o którym więcej piszemy tutaj. W trakcie procesu szkoleniowego zakwalifikowane organizacje (w przypadku pierwszej edycji: 14, drugiej: 16) biorą udział w serii trzech zjazdów, których celem jest wzmocnienie różnych aspektów ich funkcjonowania. Ich program jest różnorodny i składa się z warsztatów, szkoleń, indywidualnych konsultacji z ekspertami i ekspertkami oraz aktywności sieciujących prowadzonych w 5 głównych obszarach tematycznych: 

  • finanse organizacji i pozyskiwanie funduszy, 
  • zarządzanie organizacją i projektami partycypacyjnymi, 
  • komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna, 
  • rzecznictwo i współpraca z instytucjami publicznymi, 
  • wdrażanie wartości europejskich w działaniach partycypacyjnych;

Organizacje uczestniczące w Wydziale Partycypacji różnią się między sobą liczbą lat funkcjonowania, geograficznym obszarem działania (są z całej Polski; z dużych i małych miast oraz miasteczek) oraz tym, jakiemu konkretnie tematowi się poświęcają, ale łączą je mocne CV w zakresie działań partycypacyjnych oraz chęć rozwijania tej części swojej pracy. Na przestrzeni dwóch edycji Wydziału Partycypacji swoją działalność doskonaliło 30 organizacji z 13 województw, których zakres tematyczny pracy wahał się od rozwijania obszarów wiejskich i organizacji wolontariatu dla osób młodych, przez wspieranie miejskiego aktywizmu oraz prowadzenie badań społecznych, aż po realizowanie kampanii społecznych. 

Organizacje uczestniczące w zjazdach reprezentowały osoby decyzyjne (często zasiadające w ich zarządach), co pomogło zapewnić, że refleksje wyniesione z programu będą miały szansę zostać wcielone w życie organizacji. Co oznaczało to też, że proces szkoleniowy oparty o dyskusję i wymianę doświadczeń wychodził poza same zjazdy Wydziału i miał też miejsce w samych organizacjach po powrocie uczestników i uczestniczek. 

Dlaczego proces szkoleń jest kluczowym etapem Wydziału Partycypacji? 

Wydział Partycypacji jako program wyrasta z przekonania i obserwacji Fundacji, że organizacjom o profilu partycypacyjnym bardzo często brakuje przestrzeni na to, żeby dogłębnie zastanowić się nad swoimi celami i metodami działania, określić swój kierunek i wizję pracy oraz popatrzeć na strategię organizacji ,,z lotu ptaka”. Organizatorzy i organizatorki Wydziału dostrzegły też problem, który dotyka wiele organizacji społecznych, których osoby decyzyjne często są odpowiedzialne za szkolenie oraz ,,uczenie” innych, lecz im samym brakuje czasu na to, żeby wzmacniały i swoje kompetencje. Szczególnie istotną i pomocną z perspektywy uczestników i uczestniczek była też okazja na wymianę swoich doświadczeń z organizacjami, które zmagają się z podobnymi wyzwaniami; osoby reprezentujące organizacje uczestniczące doceniły stworzenie możliwości  poważnej dyskusji o problemach trapiących organizacje znajdujące się w podobnej sytuacji. 

Ważnym celem Wydziału było wsparcie uczestniczących organizacji w poszerzeniu swojego geograficznego obszaru działania – udało się kilka z nich do tego zainspirować i pokazać niezbędne działania, które należy podjąć przygotowując się do tego kroku. Organizatorzy i organizatorki zadbali, aby podczas zjazdów Wydziału panowała atmosfera oparta na zaufaniu i pomocniczości, która była kluczowa podczas głębokich i nieraz wymagających dyskusji mających miejsce podczas zjazdów. Uczestnicy i uczestniczki rozmawiali m.in. o tym, na czym polega relacja między ich organizacjami a państwem oraz jaka jest ich odpowiedzialność wobec obrony przestrzeni demokratycznych i demokracji jako takiej. Wydział Partycypacji pozwolił też organizacjom na zidentyfikowanie i dyskusję nad nowymi wyzwaniami, które przed nimi stoją – uczestnicy i uczestniczki zgodzili się co do tego, że świat, w którym operują organizacje społeczne zmienia się, a co za tym idzie, zmieniają się i potrzeby, obowiązki, jak i możliwości działania samych organizacji. Potrzeba pozostania elastycznym, stawiania czoła nowym wyzwaniom, otwartości na to co nowe, ale też wierności oryginalnym zasadom i wartościom organizacjami były motywami, które regularnie przewijały się podczas dyskusji wśród uczestników i uczestniczek zjazdów.

Dlaczego Wydział Partycypacji składał się z dwóch etapów?

Połączenie procesu szkoleniowego z programem mikrograntowym był jasnym priorytetem dla organizatorów i organizatorek od samego początku – jak się okazało w trakcie Wydziału, nie mylili się w sprawie jego zasadności i skuteczności. Jak podkreślają sami uczestnicy i uczestniczki, wiele kluczowych wątków i potrzeb rozwojowych naturalnie pojawiało się dopiero podczas dyskusji na forum lub w trakcie konsultacji z ekspertami i ekspertkami; to oznacza, że proces szkoleń pozwolił organizacjom uczestniczącym na podjęcie mądrzejszych i lepiej przemyślanych decyzji związanych z dalszym wykorzystaniem środków z mikrograntów. Patrząc na rzeczone mikrogranty z tej perspektywy, można je rozpatrywać w kategorii przedłużenia procesu szkoleniowego, a nie jako osobny etap programu. 

Uczestnicy i uczestniczki programu chwalili też połączenie obu etapów za unikalną przestrzeń, która pozwoliła na przeprowadzenie pewnego rodzaju eksperymentów – tj. odważnych i nowatorskich działań wzrastających, które nie miałyby szansy się odbyć, gdyby nie specjalnie dedykowane im wsparcie (merytoryczne, jak i finansowe). Inni zwracali uwagę na fakt, iż w przypadku podobnych programów dyskusje nad wyzwaniami i pomysłami na nowe działania często ograniczają się do bycia teoretycznymi rozważaniami nad tym, co mogłoby być. Wydział Partycypacji pozwolił jego uczestnikom i uczestniczkom na bezpośrednie wypróbowanie technik pracy, o których dowiedzieli się podczas procesu szkoleniowego lub zaadresowanie konkretnego problemu, który został zidentyfikowany podczas pierwszego etapu Wydziału. 

 

O pozostałych projektach, ich założeniach, celach, realizacji, efektach i dobrych praktykach z nich wynikających będziemy jeszcze w przyszłości pisać, a tymczasem zachęcamy do zapoznania się z listą projektów z pierwszego i drugiego naboru do mikrograntów.

„Wydział partycypacji” jest częścią programu PROTEUS koordynowanego przez Transatlantic Foundation. Program dofinansowany ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

wróć do aktualności
Cookies Information

This site is using Cookies and other similar technologies. By continuing to visit this site you agree to use of them according to your browser settings.