Do czego się zgłaszam?
W ramach projektu „Przestrzeń dla partycypacji 2” wspieraliśmy samorządy w przygotowaniu konsultacji społecznych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub studium. Wsparcia udzieliliśmy w sumie min. 27 gminom, wybranym w ramach otwartych naborów.
Jakie wsparcie oferowaliśmy gminom?
- wspólnie planowaliśmy przebieg konsultacji dokumentu planistycznego, w tym dobieraliśmy narzędzia pomocne w prowadzeniu konsultacji (również narzędzia informatyczne),
- przyznawaliśmy grant na przeprowadzenie konsultacji do wysokości 20 tys. zł (w przypadku większych procesów – do 25 tys. zł)*,
- zapewnialiśmy szkolenia, warsztaty i doradztwo ekspertów z dziedziny planowania przestrzennego i partycypacji obywatelskiej na etapie przygotowania i realizacji konsultacji społecznych dla osób bezpośrednio zaangażowanych w proces po stronie gminy,
- organizowaliśmy spotkania służące wymianie doświadczeń z innymi gminami prowadzącymi podobne konsultacje w ramach projektu.
* Grant mógł być przeznaczony jedynie na realizację procesu konsultacji społecznych dokumentów planistycznych, a nie na fizyczne przygotowanie tych dokumentów przez projektanta.
Jak wyglądała praca w gminie?
-
1.
Zgłoszenie gminy do projektu przez wypełnienie formularza zgłoszeniowego
Formularz na stronie: http://partycypacjaobywatelska.pl/przestrzen/formularz/ do 16 lutego 2021 roku.
-
2.
Ocena zgłoszenia przez komisję
Ocena dokonywana jest na podstawie danych z formularza zgłoszeniowego oraz informacji z rozmowy z przedstawicielem gminy.
-
3.
Podpisanie deklaracji współpracy
Podpisanie deklaracji oznacza zgodę na przystąpienie do opracowywania szczegółowego planu konsultacji w gminie przy wsparciu zespołu wspierającego (specjalisty ds. konsultacji i urbanisty/planisty).
-
4.
Opracowanie Indywidualnego Planu Konsultacji (ok. 2 m-cy)
Zaplanowanie procesu konsultacji przy wsparciu zespołów wspierających, w tym dobór narzędzi i metod pracy z mieszkańcami. Ustalenie harmonogramu i wysokości wsparcia
finansowego.
Spotkania motywacyjne dla gmin. -
5.
Zatwierdzenie Indywidualnego Planu Konsultacji i podpisanie umów grantowych
Zatwierdzenie planu konsultacji oznacza "zielone światło" dla podpisania umowy grantowej i wypłacenia gminie grantu (maks. 90% przyznanej kwoty).
-
6.
Realizacja procesu konsultacji (ok. 3-4 miesięcy)
Wsparcie merytoryczne procesu konsultacji na I lub II etapie sporządzania dokumentu planistycznego. Warsztaty, doradztwo, szkolenia z technik pracy z mieszkańcami.
-
7.
Przygotowanie dokumentu planistycznego przez urbanistów (zadanie po stronie gminy, maksymalnie do maja 2022 roku)
Na I etapie konsultacji: sporządzenie projektu dokumentu planistycznego i wystąpienie o opinię do gminnej komisji urbanistyczno-architektonicznej.
Na II etapie konsultacji: przedłożenie skonsultowanego dokumentu planistycznego radzie gminy do uchwalenia.
Na tym etapie formalnie kończy się zaplanowany proces konsultacji - można przystępować do sporządzenia sprawozdania z procesu konsultacji. -
8.
Przygotowanie przez gminę sprawozdania z procesu konsultacji (przed majem 2022 roku, data ustalana indywidualnie)
-
9.
Zatwierdzenie sprawozdania i wypłacenie gminie gwarancji (min. 10% kwoty) (przed majem 2022 roku, data ustalana indywidualnie)
-
10.
Przez cały czas trwa monitoring postępu prac w gminach oraz ewaluacja przebiegu projektu.
W ramach monitoringu zaplanowane m.in. są wizyty w gminach i rozmowy nt. przebiegu konsultacji.