Konflikt na spotkaniu? Rola empatii w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami

1. dzień, 18 marca,
16.00–17.30
sala B

Konflikt na spotkaniu? Rola empatii w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami


Prowadzenie

dr Marta Szaranowicz-Kusz

certyfikowana coachka, facylitatorka i moderatorka procesów dialogu

Formuła

sesja szkoleniowa/warsztatowa

Opis sesji

Czy zdarza Ci się prowadzić spotkanie konsultacyjne lub brać udział w spotkaniu, na którym niespodziewanie wybucha konflikt, a emocje sięgają zenitu? Jest to dla Ciebie zaskakujące, stresujące i trudne? A po spotkaniu długo zastanawiasz się, co poszło nie tak? W związku z tym, chcesz wiedzieć, jak o siebie zadbać w takich sytuacjach?

Mimo że konflikty są nieuniknione, wciąż marzymy, aby w trakcie konsultacji społecznych do nich nie dochodziło. Często dlatego, że boimy się, że nie zapanujemy nad emocjami osób uczestniczących. Albo uważamy, że nie mamy kompetencji mediacyjnych i nie dojdziemy do konstruktywnych rozwiązań.

Jeśli przeżywasz podobne rozterki i szukasz metody wsparcia dla siebie, z pomocą może przyjść siła empatii. Celem sesji jest krótkie doświadczenie tego, czym są empatia dla siebie i empatia dla innych. Empatia w stosunku do siebie pozwala lepiej radzić sobie z własnymi emocjami w sytuacjach konfliktowych, zauważyć, co przeżywam i z czym mi trudno. Natomiast empatia w stosunku do innych umożliwia budowanie kontaktu między ludźmi mimo prezentowanych różnic. Obie kompetencje będą przydatne dla osób, które prowadzą procesy partycypacyjne i w nich uczestniczą.

Empatia stanowi podstawę Porozumienia bez przemocy (Nonviolent Communication, NVC). NVC zostało stworzone przez Marshalla B. Rosenberga, by ułatwić ludziom mówienie o ważnych dla nich potrzebach przy jednoczesnym utrzymaniu szczerości i bliskości w relacjach. Sercem tego podejścia jest intencja budowania kontaktu z drugą osobą, niezależnie od prezentowanych przez nią przekonań, opinii czy postulatów. Takie nastawienie wobec komunikacji z drugą osobą może zmienić nasz sposób myślenia o sytuacjach konfliktowych. NVC przynosi wskazówki, jak rozmawiać, by zachować wzajemne zrozumienie i szacunek, zamiast przekonywać do swoich racji lub poszukiwać winy.

Podczas sesji obowiązuje limit miejsc: 20 osób.

Sesja nie wymaga wcześniejszego przygotowania. Jeśli masz ochotę przeczytać o symbolice żyrafy i szakala, zajrzyj tu.

Sesja potrwa 1,5 godziny +/- 15 minut.

O prowadzącej:
Marta Szaranowicz-Kusz – doktor socjologii, certyfikowana coachka, facylitatorka i moderatorka procesów dialogu. Mediatorka w trakcie szkolenia. Pracuje w nurcie NVC (Porozumienia bez przemocy). Współzałożycielka i członkini zarządu Fundacji Pole Dialogu w latach 2011–2018.

Informacja o plikach cookies
Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii. Kontynuując jej przeglądanie, wyrażasz zgodę na ich wykorzystywanie zgodnie z Twoimi ustawieniami przeglądarki.