Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał? Rola szkolnych budżetów obywatelskich w kształtowaniu postaw demokratycznych młodych ludzi

1. dzień, 18 marca,
16.00–17.30
sala H

Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał? Rola szkolnych budżetów obywatelskich w kształtowaniu postaw demokratycznych młodych ludzi


Prowadzenie

Anna Pruszyńska

Fundacja Pole Dialogu

Osoby występujące podczas sesji

Agnieszka Maszkowska

Fundacja SocLab

Kamila Kniaziowska-Szczerba

Urząd Miasta Lublin

Justyna Ożóg

Urząd Miasta Krakowa

Joanna Chomko

Fundacja Pole Dialogu

Formuła

sesja wymiany doświadczeń

Opis sesji

Szkolne budżety obywatelskie (SBO) realizowane są – pod różnymi nazwami i w nieco odmiennych formułach – w coraz większej liczbie szkół w Polsce i na świecie. Jako osoby promujące działania partycypacyjne i wspierające szkoły w ich wdrażaniu wierzymy, że SBO uczą młodzież współpracy, szukania i tworzenia rozwiązań, budują poczucie współodpowiedzialności oraz – tak ważne dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego – poczucie własnej sprawczości. SBO zmieniają też oblicze placówek edukacyjnych jako miejsca obowiązku, które dorośli wymyślili i o którym sami decydują ponad głowami dzieci. Przede wszystkim jednak jesteśmy przekonani, że szkolne budżety mogą być wspaniałą szkołą dojrzałej demokracji. Takiej, w której jest miejsce nie tylko na głosowanie, wygranych i przegranych, lecz także na rozmowę, wspólne wypracowywanie rozwiązań, solidarność.

W gronie praktyków i praktyczek SBO (pracownic organizacji pozarządowych, urzędniczek i kadry nauczycielskiej) chcemy porozmawiać o tym, co zrobić, by nasze działania w szkołach rzeczywiście realizowały ten ideał, oraz jak możemy zadbać o to, by młodzież biorąca udział w SBO doświadczała demokracji w jej najlepszym wydaniu i by miało to trwały wpływ na jej postawy.

Podczas naszej rozmowy będziemy się też zastanawiać nad tym, czy w dłuższej perspektywie SBO może prowadzić do demokratyzacji instytucji, w jaki sposób można ułatwić realizację działań partycypacyjnych nauczycielom i nauczycielkom oraz włączać w nie inne grupy, takie jak np. rodzice czy pracownicy gospodarczy, a także, jakie negatywne zjawiska towarzyszą czasem szkolnym budżetom i czy można im przeciwdziałać.

Sesję rozpocznie opowieść Agnieszki Maszkowskiej, Kamili Kniaziowskiej-Szczerby i Joanny Chomko o tym, jak funkcjonują SBO w różnych miastach Polski, gdzie kryją się potencjalni sprzymierzeńcy szkolnej partycypacji i jak uzyskać dodatkowe wsparcie.

Do udziału w sesji zapraszamy osoby mające doświadczenie w organizacji lub wspieraniu szkolnych budżetów obywatelskich.

UWAGA: spotkanie będzie nagrywane. Transkrypcja nagrania posłuży jako materiał badawczy w projekcie „School Participatory Budget – a tool to foster school democracy” realizowanym przez Fundację Pole Dialogu i Fundację SocLab. Dane osobowe uczestników i uczestniczek oraz wszelkie wrażliwe informacje zostaną zanonimizowane lub – w szczególnych przypadkach – całkowicie usunięte z transkrypcji.

***

Prezentacja z sesji

Informacja o plikach cookies
Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii. Kontynuując jej przeglądanie, wyrażasz zgodę na ich wykorzystywanie zgodnie z Twoimi ustawieniami przeglądarki.