Michał Wroński
Tegoroczny maturzysta i samozwańczy aktywista, który w wolnym czasie zajmuje się muzyką i prawami uczniaOliwia Lis
Tegoroczna maturzystka i aktywistka młodzieżowej grupy inicjatywnej „Pomoc na MAXA”Anna Dęboń
Aktywistka, animatorka kultury, Stowarzyszenie dO!PAmina Lab, SzkołaAlina Czyżewska
Aktorka, aktywistka, członkini Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska,Jacek Lewicki
UczeńAleksandra Borzęcka
UczennicaRobert Strzała
Stowarzyszenie dO!PAmina Lab, Zespół Szkół Plastycznych w DąbrowieMaksymilian Górka
Prezes nieformalnej grupy młodzieżowej - POMOC NA MAXA iAnna Cieplak
Pisarka, animatorka kultury, aktywistka, nauczycielka akademickasesja dyskusyjna
Nieustająco dużo mówi się o potrzebie demokratyzacji życia społecznego, w tym życia szkolnego. Dzieje się wokół też wiele projektów i inicjatyw propagujących aktywność i samorządność młodych ludzi (Dąbrowska Szkoła Mówców, Młodzież w działaniu, Szkoła Demokracji, Szkoła partycypacji, Młodzieżowa Rada Miasta, szkolne debaty czy szkolne budżety partycypacyjne). To ważne, potrzebne i znaczące projekty, których nie da się przecenić.
Niestety bywa także i tak, że duży opór i kontrowersje wśród dorosłych budzą FAKTYCZNE angażowanie uczniów i uczennic w proces decydowania o własnym rozwoju oraz FAKTYCZNE oddawanie im pola do współdecydowania o istotnych spawach w szkole i współorganizowania codziennej szkolnej rzeczywistości. W trakcie sesji dyskusyjnej z udziałem i zaangażowaniem Uczniów i Uczennic, jako ekspertów, którzy najlepiej i najwięcej wiedzą o sprawach, które ich dotyczą i są dla nich ważne, porozmawiamy o szkolnym prawie, jego legalności, podstawach i sposobach jego stanowienia a także o uczniowskiej partycypacji jako autentycznym włączaniu (lub nie włączaniu) dzieci i młodzieży we współdecydowanie o szkole jako przestrzeni publicznej.
Wspólnie poszukamy odpowiedzi na pytania: jak to jest z tą demokracją w szkole i jakie lub czyje obowiązuje w szkole prawo? czy będąc uczniem/uczennicą można/powinno się mieć realny wpływ na decyzje dotyczące ważnych (nie pobocznych) kwestii szkolnych? co to znaczy, że szkoła jest nasza? jak przeciwdziałać postrzeganiu młodych osób w kategoriach niedojrzałości (tzw. adultyzmowi) i wynikającej z tego dyskryminacji młodych ludzi ze względu na wiek w szkole?
Do udziału w spotkaniu zapraszamy przede wszystkim dzieci i młodzież (nic o Was bez Was) i wszystkich zainteresowanych tematem dorosłych.
Materiały dodatkowe do poczytania przed sesją:
Raport „Młodzi o szkole”, https://szkolajestnasza.pl/2022/02/12/mlodzi-o-szkole-raport-z-badan/.
10 czerwca 2022 r. pojawi się tutaj link do raportu z monitoringu statutów szkolnych opracowywany przez nas w ramach aktualnej edycji Szkoły Inicjatyw Strażniczych Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska.