Badaj i partycypuj. Diagnoza lokalna jako element procesów uspołeczniania decyzji
Prowadzące:
Maria Makowska, Fundacja Szkoła Liderów
Agata Urbanik, Fundacja Pole Dialogu
Termin: 2 dzień (29 maja, piątek), godz. 10:45-12:15
Miejsce: III piętro, strefa E
Formuła sesji: sesja szkoleniowa
.
Czy przypominasz sobie moment, kiedy pojawiająca się w połowie spotkania konsultacyjnego zaskakująca informacja zbiła Cię z tropu? Czy spotkałeś/aś się z uwagami, że organizując proces partycypacyjny, nie wzięłeś/wzięłaś pod uwagę ważnego punktu widzenia lub nie uwzględniłeś/aś istotnej grupy interesariuszy? Czy okazało się, że uczestnicy Twojego spotkania mają różną wiedzę na dyskutowany temat?
Jeśli
– choć na jedno z tych pytań odpowiadasz „tak”,
– przypominasz sobie inne sytuacje, w których brak wiedzy był przeszkodą w organizowaniu procesu partycypacyjnego,
– zastanawiasz się, jaka jest różnica między badaniami społecznymi, konsultacjami a partycypacją,
– chcesz się dowiedzieć, jak zabrać się za diagnozę lokalną lub
– chcesz się podzielić swoimi doświadczeniami z prowadzenia badań w procesach partycypacyjnych,
ta sesja była właśnie dla Ciebie!
Diagnoza lokalna to proces poznawania środowiska swojego działania, pracy, życia poprzez zadawanie pytań i szukanie na nie odpowiedzi przy wykorzystaniu metod badań społecznych. Diagnoza może być cennym narzędziem dla praktyków i praktyczek partycypacji, ponieważ pozwala między innymi zdobyć nową wiedzę, poznać kontekst konsultowanego zagadnienia z innych perspektyw, a dzięki temu odrzucić utarte założenia i schematy. Uzyskana dzięki diagnozie świeżość spojrzenia pozwala lepiej planować działania zgodnie z potrzebami ich odbiorców.
Podczas sesji pokazałyśmy na wziętych z życia przykładach, w jakich sytuacjach warto włączać diagnozę lokalną w procesy partycypacyjne, a także, co oprócz nowej wiedzy może ona nam przynieść. Zaprezentowałyśmy w skondensowanej formie, jak można zaplanować proces diagnozy lokalnej oraz z jakich podstawowych technik badawczych można skorzystać. Zachęciłyśmy uczestników i uczestniczki do opracowania pomysłu na swoją diagnozę lokalną.
.Materiały, z którymi warto się zapoznać przed lub po sesji:
Aleksandra Daszkowska-Kamińska, Aleksandra Gołdys, Maria Makowska, Agata Urbanik. Przepis na diagnozę, czyli poznaj młodych i środowisko lokalne, Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży, Warszawa 2013.