25.09.2025

Wydział Partycypacji: jak organizacje wzmacniały siebie, by działać skuteczniej – cz. II

W pierwszej części naszego podsumowania opowiadaliśmy o tym, czym jest Wydział Partycypacji i jakie cele mu przyświecają, tj. wzmacnianie organizacji poprzez rozwijanie ich kompetencji i eksperymentowanie z różnymi formami włączania społeczności w procesy partycypacyjne. Pokazaliśmy wtedy pierwsze przykłady działań zrealizowanych dzięki minigrantom, które, choć niezwykle różnorodne, łączyła wspólna ambicja stawania się lokalnymi liderami i liderkami partycypacyjnymi. 

W tej części przyglądamy się kolejnym 16 ciekawym inicjatywom, które odpowiadały na potrzeby rozwojowe swoich zespołów i społeczności. To działania skupione zarówno na komunikacji i edukacji, jak i tworzeniu nowych przestrzeni współpracy, testowaniu narzędzi czy budowaniu partnerstw. Każdy z opisanych projektów wnosi unikalny wkład w rozwój partycypacji obywatelskiej w regionie i każdy jest przykładem, jak wiele mogą osiągnąć lokalni praktycy i praktyczki przy odpowiednim wsparciu. 

Komunikacja z odbiorcami i odbiorczyniami działań (i nie tylko)

Projekt „Porozmawiajmy” zrealizowany przez Stowarzyszenie Adelfi był przykładem pracy skierowanej przede wszystkim ku wnętrzu organizacji – tj. zrozumieniu własnych potrzeb i dynamiki zespołu. W ramach inicjatywy przeprowadzono dwa warsztaty z zakresu komunikacji i języka włączającego dla zespołu, a także szkolenie z facylitacji graficznej dla kilku pracowników. Te działania pozwoliły nie tylko na poprawę jakości codziennej współpracy, ale także na wspólne wypracowanie ujednoliconego języka w rozmowach z klientami klientkami oraz odbiorcami i odbiorczyniami działań stowarzyszenia. 

W przypadku Stowarzyszenia ATD Czwarty Świat kluczowym wyzwaniem było wzmocnienie kompetencji zarówno kadry, jak i liderów i liderek lokalnych mających doświadczenie ubóstwa i wykluczenia społecznego. Projekt zakładał cykl szkoleń z komunikacji bez przemocy (NVC) oraz facylitacji – i objął aż 28 osób z Warszawy i Kielc. Celem było umożliwienie pełniejszego i pewniejszego udziału w życiu obywatelskim oraz w procesach decyzyjnych. Zajęcia skupiały się nie tylko na nauce technik, ale również na budowaniu poczucia sprawczości i zaufania do własnego głosu wśród członków i członkiń zespołu. Uczestnicy i uczestniczki zdobywali praktyczne umiejętności, takie jak aktywne słuchanie czy wyrażanie potrzeb, co przekłada się dziś na skuteczniejsze działania w organizacji – również na poziomie krajowym i międzynarodowym. 

Dzięki projektowi „Rozwój PR Fundacji SOC TECH LAB w zakresie partycypacji cyfrowej”, organizacja ta wyraźnie zaznaczyła swoją obecność jako lider w tym mało rozpoznanym jeszcze temacie. Kluczowym działaniem było stworzenie profesjonalnej strategii komunikacji we współpracy z agencją marketingową, a także uruchomienie czteroodcinkowego cyklu webinarów pod nazwą „Narzędziownik Partycypacji Cyfrowej”. Projekt pozwolił nie tylko uporządkować działania wizerunkowe, ale również otworzyć nowe kanały współpracy z samorządami i innymi organizacjami pozarządowymi. Dodatkowym efektem było powołanie do życia Magazynu SOC TECH LAB – internetowego medium poświęconego cyfrowym formom współdecydowania. 

Fundacja Think Tank Miasto postanowiła skupić się na dość wymagającym obszarze partycypacji, jakim jest komunikacja z projektantami i projektantkami, architektami i architetkami oraz urbanistami i urbanistkami. Zespół fundacji, przy wsparciu ekspertki ds. PR, stworzył spójną strategię komunikacji oraz zestaw materiałów edukacyjno-promocyjnych, które mają ułatwić dialog między organizacjami obywatelskimi a środowiskiem projektowym. Powstały m.in. film typu „explainer”, broszura w języku angielskim oraz artykuły. Równolegle zespół przeszedł intensywne szkolenia z zakresu myślenia wizualnego, flipowania i komunikacji na LinkedIn – co przełożyło się na lepszą prezentację wiedzy w czasie prowadzonych przez fundację warsztatów i szkoleń. 

Rozwój partycypacyjnego portfolio

Działania “BoMiasto” miały przede wszystkim charakter promocyjno-edukacyjny, ale ich efekty przekroczyły ramy jednorazowego wydarzenia. Organizacja, dotąd skupiona głównie na tematach ekologicznych i antysmogowych, poszerzyła swoje pole działania o tematykę partycypacyjną i społeczną. W ramach projektu powstały podcasty, debaty i teksty publikowane na portalu Śląska Opinia i w mediach społecznościowych – adresowane nie tylko do dorosłych, ale także do młodych odbiorców. Ważnym elementem procesu była próba sieciowania organizacji z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, co, jak podkreślają sami członkowie BoMiasto, dało impuls do kolejnych projektów. 

Projekt „Partycypacyjny Bursztynek – Mocniejsi Razem” zrealizowany przez Fundację Wspierania Rozwoju Dzieci i Rodzin “Bursztynek” był klasycznym przykładem działania łączącego diagnozę społeczną z budowaniem lokalnego kapitału społecznego. Organizacja ta przeprowadziła szereg warsztatów, spotkań i sondaży, których celem było rozpoznanie potrzeb społeczności powiatu wieluńskiego i wspólne wypracowanie strategii działania. W efekcie powstał raport diagnostyczny, który stanowi dziś dokument strategiczny dla samorządów i NGO-sów w regionie. „Zobaczyliśmy, jak dużo zależy od nas i że naprawdę mamy coś do powiedzenia” – mówili uczestnicy i uczestniczki. Projekt przyniósł też realne zmiany: powstała koalicja na rzecz wsparcia osób z niepełnosprawnością, a samorządy otworzyły się na wspólne planowanie działań. 

Fundacja Emma w ramach projektu „Wspólny skwer – wspólna decyzja” przeprowadziła swój pierwszy proces konsultacji społecznych dotyczący uporządkowania przestrzeni publicznej wokół Centrum Aktywności Lokalnej DuoSfera. Projekt miał charakter pilotażowy, ale przeprowadzony został z dużą dbałością o jakość procesu i włączenie interesariuszy i interesariuszek: od mieszkańców i mieszkanek, przez rady osiedli, po przedstawicieli i przedstawicielki urzędu miejskiego. Fundacja wzbogaciła również swój „wózek partycypacyjny”, mobilne narzędzie do prowadzenia konsultacji, o elementy personalizacji i graficznej identyfikacji. Projekt pokazał, jak wiele można osiągnąć poprzez otwarty dialog z sąsiadami i sąsiadkami oraz jak cenne jest budowanie wizerunku organizacji jako profesjonalnego partnera w rozmowie o przestrzeni wspólnej. 

Fundacja Geko poprzez realizację projektu skoncentrowała się na wzmocnieniu swojej pozycji w obszarze partycypacji obywatelskiej oraz na budowaniu rozpoznawalności wśród samorządów regionu opolskiego. Ważnym działaniem było zorganizowanie I Jesiennego Seminarium Partycypacyjnego, które stało się okazją do sieciowania i wymiany doświadczeń między lokalnymi władzami a ekspertami z całej Polski. Równolegle uruchomiono stronę internetową, która pełni funkcję repozytorium wiedzy i narzędzia do dalszej promocji działań fundacji. Co istotne, seminarium pozwoliło na zaprezentowanie się Fundacji jako partnera samorządu lokalnego w zakresie konsultacji społecznych. 

Podobną strategię obrał Instytut Spraw Obywatelskich, który w swoim projekcie skoncentrował się na wzmacnianiu poczucia wpływu mieszkańców i mieszkanek czterech gmin woj. łódzkiego na kształtowanie polityk lokalnych. Kluczowym narzędziem były minifora praktyków i praktyczek partycypacji, podczas których przedstawiciele i przedstawicielki władz, lokalni liderzy i liderki oraz NGO-sy wspólnie konsultowali programy współpracy z JST. Ważnym elementem projektu było także podnoszenie kompetencji wewnętrznych instytutu: 21 pracowników i pracowniczek oraz wolontariuszy i wolontariuszek wzięło udział w szkoleniach prowadzonych przez ekspertki, które dzieliły się doświadczeniem z budowania partnerstw i wdrażania narzędzi partycypacji. Dzięki temu projekt wzmocnił nie tylko lokalne społeczności, ale także potencjał organizacyjny Instytutu w zakresie wspierania dialogu obywatelskiego.

Edukacja społeczności lokalnej oraz wzmacnianie własnych kompetencji

Projekt zrealizowany przez Stowarzyszenie Pogranicze stanowił przykład świadomej, dwutorowej pracy nad partycypacją: skierowanej zarówno do mieszkańców, jak i do własnego zespołu. Cztery lokalne warsztaty z młodzieżą oraz seniorami i seniorkami z powiatu lubańskiego pozwoliły nie tylko przedstawić narzędzia partycypacji, ale przede wszystkim umożliwiły realne spotkanie pokoleń z przedstawicielami władz samorządowych. Uczestnicy i uczestniczki, zwłaszcza młodzież, podkreślali, że nigdy wcześniej nie mieli okazji otwarcie rozmawiać z decydentami o problemach swojego miasta. Równolegle trwała ścieżka rozwojowa dla członków zespołu – szkolenia z facylitacji graficznej, wystąpień publicznych i design thinking-u, pozwoliły na zbudowanie zestawu kompetencji przydatnych przy organizacji podobnych procesów w przyszłości. 

Komitet Obrony Demokracji w projekcie „ABC współpracy lokalnej” skupił się na wewnętrznych szkoleniach dla regionalnych grup stowarzyszenia, by podnieść ich kompetencje w zakresie partycypacji lokalnej, komunikacji i zarządzania projektami. Uczestnicy z Kielc, Lublina, Jeleniej Góry i Wrocławia zdobyli wiedzę o warunkach współpracy z samorządami, sposobach monitorowania ogłoszeń i konkursów, a także o możliwościach udziału w konsultacjach społecznych i ciałach dialogu. Szkolenia pozwoliły przeanalizować wcześniejsze wyzwania, zaplanować ich korektę oraz lepiej dopasować działania do terminarza samorządowego. Ważnym efektem było także zacieśnienie współpracy międzyregionalnej.

Regionalne Centrum Informacji i Wspomagania Organizacji Pozarządowych w projekcie „DecydujMY! Czym skorupka za młodu nasiąknie” postawiło na łączenie młodzieży z Pomorza z nowo wybranymi radnymi dzielnicowymi, aby wspólnie uczyć się partycypacji i współdecydowania o sprawach społeczności lokalnych. Projekt rozwijał się poprzez cykl warsztatów i udział w targach młodzieżowych, a następnie w ramach Pomorskiego Forum Partycypacji Młodych, które stało się platformą wymiany doświadczeń i praktycznego uczenia się metod obywatelskiego zaangażowania. Działania wpisywały się w szerszy kontekst wprowadzania edukacji obywatelskiej do szkół i odpowiadały na potrzebę uczenia młodych ludzi świadomego uczestnictwa w życiu publicznym. 

Projekt „Mapa Drzew Krakowa – Społeczna Inwentaryzacja Drzew narzędziem Zielonej Partycypacji” Fundacji Przestrzeń do życia był przykładem działania, które łączy aktywizm na rzecz środowiska z edukacją obywatelską. Fundacja zrekrutowała 12 wolontariuszy i wolontariuszek i przeszkoliła ich w zakresie inwentaryzacji, ochrony i opieki nad drzewami. Dzięki szkoleniom online i warsztatom terenowym uczestnicy nauczyli się pracować z Mapą Drzew oraz prowadzić edukację środowiskową w swoich dzielnicach. Projekt szybko przekroczył swoje pierwotne ramy: uczestnicy i uczestniczki planują kolejne działania, a model liderów dzielnicowych zaprezentowany podczas spotkania w Krzeszowicach wzbudził zainteresowanie organizacji z innych regionów Polski. W ten sposób Mapa Drzew stała się narzędziem nie tylko ochrony przyrody, ale też budowania lokalnych wspólnot zaangażowanych w działania na rzecz zielonego miasta.

Projekt „Porozmawiajmy” był dla zespołu Stowarzyszenia Aktywizacji Młodych szansą na rozwój kompetencji oraz na zatrzymanie się i zdefiniowanie własnej tożsamości. Wyjazd integracyjno-szkoleniowy, opracowanie strategii działania na lata 2025–2029, warsztaty i nowe kursy sprawiły, że organizacja nie tylko poszerzyła grono członków i członkiń, ale także znacząco zwiększyła skalę i bezpieczeństwo swoich działań. Projekt ten jest świadectwem, że młodzieżowe organizacje potrzebują nie tylko pasji, ale też solidnego zaplecza: strategii, zasobów i przestrzeni do wspólnej refleksji. Jak podkreślają sami członkowie i członkinie SAM: „W codziennym pędzie działania dla innych, tak bardzo potrzebowaliśmy chwili, by skoncentrować się na sobie. To doświadczenie dodało nam energii i motywacji do dalszej pracy”.

Stowarzyszenie Jesteśmy Razem zrealizowało projekt, którego celem było powołanie nowego podmiotu, Kooperatywy Mosty Perspektyw, skupiającego lokalne NGO-sy z trzech powiatów. Kooperatywa powstała jako związek stowarzyszeń, a jej zadaniem jest sieciowanie organizacji, wspólne rozwiązywanie problemów oraz ubieganie się o dotacje na działania w regionie. Procesowi towarzyszyły konsultacje i spotkania z ekspertami, które pozwoliły rozwiać wątpliwości co do właściwej formy prawnej i zabezpieczenia interesów członków. Projekt obejmował także spotkania informacyjne i warsztaty z organizacjami pozarządowymi, mieszkańcami i samorządami, co wzmocniło lokalną świadomość znaczenia partycypacji społecznej. Dzięki minigrantowi zwiększono widoczność inicjatywy i uruchomiono fanpage „Mosty Perspektyw” z materiałami promującymi ideę kooperatywy, a także zbudowano sieć kontaktów, w którą włączyli się zarówno lokalni liderzy, jak i burmistrzowie. 

Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków (OTOP) skoncentrowało się natomiast na wzmocnieniu udziału lokalnych społeczności Karpat w procesach decyzyjnych dotyczących ochrony przyrody. Kluczowym elementem było szkolenie na temat Planów Urządzania Lasu (PUL), które wyposażyło mieszkańców i mieszkanki w praktyczne narzędzia do uczestnictwa w konsultacjach i wpływania na kształt dokumentów regulujących gospodarkę leśną. Równolegle organizacja budowała swoją obecność w regionie – m.in. poprzez udział w festiwalu w Cisnej, prowadzenie stoiska informacyjnego i zajęć edukacyjnych, a także nawiązanie kontaktów z decydentami i lokalnymi NGO-sami. 

***

Dziękujemy wszystkim organizacjom, które wzięły udział w obu edycjach Wydziału Partycypacji,  za Waszą determinację, pracę i gotowość do uczenia się razem z innymi. Z uznaniem patrzymy na Wasze osiągnięcia i z ciekawością obserwujemy, jak dalej rozwijacie się, poszukując nowych ścieżek i inspiracji. Kibicujemy Wam w budowaniu dobrych praktyk, wzmacnianiu swojego potencjału i roli liderów działań partycypacyjnych w regionach, w których działacie. Do zobaczenia na partycypacyjnym szlaku!

Wydział Partycypacji to realizowany przez Fundację Stocznia program skierowany do organizacji pozarządowych, które działają w obszarze partycypacji obywatelskiej. Jego celem jest podniesienie kompetencji merytorycznych i funkcjonalnych tych organizacji, zwłaszcza w kontekście terenów, na których działają oraz na terenach peryferyjnych. Partycypacja obywatelska rozumiana jest w kontekście programu jako aktywne uczestnictwo obywateli w procesie podejmowania decyzji dotyczących spraw, które mają wpływ na ich życie jako członków i członkinie społeczności. Ta definicja wywodzi się z praktyki Fundacji w zakresie prowadzenia działań partycypacyjnych, którą szczegółowo opisujemy na naszej stronie internetowej. Program Wydział Partycypacji realizujemy, dostrzegając także jego związek z wartościami Unii Europejskiej: praworządnością, demokracją, prawami człowieka i równością; wierzymy, że partycypacją obywatelską urzeczywistnia je w relacjach z obywatelami.

 

„Wydział partycypacji” jest częścią programu PROTEUS koordynowanego przez Transatlantic Foundation. Program dofinansowany ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

wróć do aktualności
Cookies Information

This site is using Cookies and other similar technologies. By continuing to visit this site you agree to use of them according to your browser settings.