Wiadomości | 1 września 2015 r.

Nowe źródło wiedzy o tym, jak uczynić placówki edukacyjne bardziej partycypacyjnymi

Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej uruchomiło portal poświęcony partycypacji obywatelskiej w szkołach i przedszkolach. Na stronie www.szkolawspolpracy.pl znajdują się – w formie raportu i przykładów dobrych praktyk, wnioski prac zespołu ze współpracy z ponad tysiącem placówek edukacyjnych.

Strona jest efektem trzyletniego projektu „Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” realizowanego przez MEN w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej od marca 2013 do czerwca 2015 roku. Działania były nakierowane na wzmocnienie współpracy pomiędzy uczniami, rodzicami i nauczycielami, a także przedstawicielami środowisk społeczności lokalnych działających w przedszkolach i szkołach Polsce.

Portal został podzielony na trzy sekcje, odwołując się do trzech aktorów społecznych, którzy w szkole lub przedszkolu mogą (lub zdaniem twórców portalu – powinni) brać udział we współdecydowaniu o ważnych dla instytucji sprawach. Jest więc poradnik dla uczniów, rodziców oraz pracowników placówek. To wewnątrz tych sekcji można znaleźć cenne wskazówki, dokumenty i pomysły na konkretne działania wspierające partycypacyjność instytucji uczących dzieci.

Osoba zakładka poświęcona jest zaprezentowaniu standardów działania nastawionego na współpracę w szkołach i przedszkolach. Wśród nich jest np. nacisk na wspólne podejmowanie decyzji w sprawach faktycznie ważnych dla szkoły, nakierowanie na aspekt współpracy, a nie rywalizacji, czy dbałość o dawanie uczniom przestrzeni do podejmowania własnych, obywatelskich inicjatyw.

Osoby, które chcą zobaczyć jak poradziły sobie placówki, które realizowały działania w ramach projektu, mogą poszukać inspiracji w dziale z dobrymi praktykami.

O idei projektu „Szkoła Współpracy” można przeczytać tutaj.


Informacja o plikach cookies

Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii. Kontynuując jej przeglądanie, wyrażasz zgodę na ich wykorzystywanie zgodnie z Twoimi ustawieniami przeglądarki.

Powrót do góry strony